@article { author = {, Ali and Rajabi, Mahmoud}, title = {مبانی رویکرد ذهنی‌گرا در تفسیر}, journal = {قرآن شناخت 10، پاییز و زمستان 1391}, volume = {5}, number = {2}, pages = {5-26}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1987}, eissn = {2980-8456}, doi = {}, abstract = {The subjective approach emphasizes on the involvement of mental factors in commentary and holds that the meaning of the text has no external existence before commentary. A review of the epistemological and theoretical principles of the subjective approach to interpret religious texts is the best means of confronting the negative effects it has. Using a descriptive-analytical method, the present paper underlines the relationship between the subjective approach and three central concepts of "reality", "language", and "method". According to the subjective approach, there is no such reality as conformity and if there, it is relative. This approach also holds that there is no method to achieve reality and the language does not reflect it. Accordingly, the commentary in the sense of attaining the reality through language and method is impossible. According to rational principles, however, commentary consists of reality as the feature of the problem, language as the means of conveying the meaning, and method as the way of attaining it.}, keywords = {the subjective approach, objectivism, commentary of text, reality, Language, Method, }, title_fa = {مبانی رویکرد ذهنی‌گرا در تفسیر}, abstract_fa ={رویکرد ذهنی گرا، بر دخالت عناصر ذهنی در تفسیر تأکید دارد و بر آن است که قبل از تفسیر، معنای متن، وجود خارجی ندارد. بهترین راه مواجهه با پیامدهای نادرست رویکرد ذهنی در تفسیر متون دینی، بررسی مبانی معرفت شناسی و نظری آن است. این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی ارتباط آن را با سه مقوله‌ی محوری؛ «حقیقت»، «زبان» و «روش» نشان می دهد. طبق رویکرد ذهنی، حقیقتی به معنای مطابقت وجود ندارد یا نسبی است؛ روشی برای نیل بدان وجود ندارد و زبان حکایت گر از واقع نیست. بر این اساس تفسیر به معنای دستیابی به حقیقت از طریق زبان و روش ممکن نیست. درحالی که بر پایه‌ی اصول عقلایی، حقیقت به معنای ویژگی قضیه؛ زبان به عنوان ابزار ابراز معنا؛ و روش به عنوان راه وصول به آن، شالوده‌ی تفسیر متون را شکل می دهند.}, keywords_fa = {روش ,حقیقت ,رویکرد ذهنی‌گرا ,عینی‌گرایی ,تفسیر متن ,}, url = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/node/104}, eprint = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/sites/qoranshenakht.nashriyat.ir/files/article-files/1_4.pdf} }