@article { author = {Aryan, Hamid}, title = {معنا و مبنای عقل‌گرایی معتزله در تفسیر قرآن}, journal = {قرآن شناخت 11، بهار و تابستان 1392}, volume = {6}, number = {1}, pages = {5-}, year = {2013}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1987}, eissn = {2980-8456}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {معنا و مبنای عقل‌گرایی معتزله در تفسیر قرآن}, abstract_fa ={رویکرد اندیشمندان معتزله در فهم متون دینی و تفسیر آیات قرآن، عقلی است. این مقاله با روش «توصیفی ـ تحلیلی» به بررسی معنا و مبنای عقل گرایی معتزله در تفسیر قرآن می پردازد. مقصود از «عقل گرایی معتزله در تفسیر» آن است که اولاً، در فهم و تفسیر قرآن، عقل مقدم بر دیگر ادله و حایز رتبة اول است. ثانیاً، صحت بیانات شرعی و فهم مراد آنها محتاج به ادلة عقلی است. براین اساس، معتزله ظاهر گرایی در فهم متون دینی و قرآن را مردود دانسته اند و بر جایگاه محوری عقل و مدرکات عقلی در تفسیر قرآن تأکید دارند. آنان بشری بودن وضع و مواضعه در زبان و شناخت اوصاف توحید و عدل الهی را شرط دریافت قصد متکلم در معارف دینی برشمرده اند. پایه های عقل گرایی اعتزالی در تفسیر عبارت است از: حادث بودن قرآن، تفسیرپذیری قرآن، ارشادی و تأکیدی بودن بیانات قرآنی در توحید و عدل، و سازگاری حکم عقل با خطابات قرآنی.}, keywords_fa = {عقل ,معتزله ,عقل‌گرایی در تفسیر ,تفسیرپذیری قرآن ,حادث بودن قرآن ,سازگاری عقل و قرآن ,}, url = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/node/114}, eprint = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/sites/qoranshenakht.nashriyat.ir/files/article-files/1_6.pdf} }