@article { author = {, Mohammad and Rajabi, Mahmoud}, title = {تأثیر اصل عدل الهی در تفسیر قرآن کریم}, journal = {قرآن شناخت 11، بهار و تابستان 1392}, volume = {6}, number = {1}, pages = {27-50}, year = {2013}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1987}, eissn = {2980-8456}, doi = {}, abstract = {Theological thoughts, particularly the belief in God's justice and wisdom, have great effect on the commentary of the Glorious Quran. An inquiry into this issue can clarify 'Adlities' approach to the Quran commentary and pave the way for distinguishing between their commentary and the commentaries of other theological-commentary schools. 'Adlities believe that God is just and wise and does not do anything which is considered wrong by intellect. This principle is also applied to God's words in the Quran. God's words in Quran are not beyond the addressees' ability to understand them; rather, His words are at the level of human understanding and follow the rules of the dialog with addressees. The commentary traditions left for us by Infallible Imams belong to the category of this principle. Therefore, if the initial literal meaning of some verses and traditions are incompatible with divine justice and wisdom, they should be interpreted and analyzed in accordance with divine justice and wisdom}, keywords = {: divine justice, divine wisdom, Quran commentary, theological principles of commentary, Shiite way of interpreting the Quran, }, title_fa = {تأثیر اصل عدل الهی در تفسیر قرآن کریم}, abstract_fa ={اندیشه های کلامی، به ویژه اعتقاد به عدل و حکمت خداوند، در تفسیر قرآن کریم بس اثرگذار است. بررسی این موضوع می تواند رویکرد مفسران عدلی مسلک به تفسیر قرآن را آشکار سازد و گامی در جهت تمایز تفسیر آنها از تفاسیر دیگر نحله های تفسیری ـ کلامی به شمار آید. عدلیه بر این باورند که خداوند عادل و حکیم است و کرداری که خرد زشت بشمارد، از او سر نمی زند. سخن گفتن خداوند در قرآن نیز از همین اصل پیروی می کند. خداوند در قرآن سخنی نگفته که مخاطبان از فهم آن درمانند، بلکه درحدود فهم بشری و چارچوب قوانین محاوره با مخاطبان سخن گفته است. آنچه با عنوان روایات تفسیری نیز از معصومان به دست ما رسیده مشمول همین اصل است. ازاین رو، اگر ظاهر بدوی برخی آیات یا روایات با عدالت و حکمت الهی ناسازگار بود، باید آن را به گونه ای سازگار با عدل و حکمت الهی تفسیر و تحلیل کرد.}, keywords_fa = {تفسیر قرآن ,عدل الهى ,حکمت الهی ,تفسیر شیعه ,مبانی کلامی تفسیر ,}, url = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/node/115}, eprint = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/sites/qoranshenakht.nashriyat.ir/files/article-files/2_8.pdf} }