@article { author = {Amin, Mohammad reza and Waezi, Ahmad}, title = {مصلحت‌اندیشی قرآن کریم در اِخبار}, journal = {قرآن شناخت 11، بهار و تابستان 1392}, volume = {6}, number = {1}, pages = {51-72}, year = {2013}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1987}, eissn = {2980-8456}, doi = {}, abstract = {Using a "thematic commentary" method, the present paper which seeks to clear up some of the doubts cast the report-giving which contradicts the real message of the Quran, expounds the question whether the Quran includes gives wrong reports or- so to speak-acts from expediency so the people's guidance or some other purposes may be achieved. This undesirable idea of expediency is not directly found in the Quran. However, we can find the Quranic view about this kind of expediency in the contents of some of its verses when exploring the literal and idiomatic meaning of "expediency". Expediency literally has a positive meaning, but sometimes it has a negative one. In order to find a Quranic answer to the aforementioned question two things are worth considering: one the Quranic verses relating to the features, functions and aims of the Quran and second, the verses which point up God's attributes and aims as a Quranic text. The research findings confirm that there are no factors or undesirable idea of expediency in the Quran}, keywords = {expedience, report-giving, the Quran, attributes, aims, God, }, title_fa = {مصلحت‌اندیشی قرآن کریم در اِخبار}, abstract_fa ={نوشتار حاضر با هدف پاسخ به بخشی از شبهات موجود درباره‌ی اِخبارهای قرآن کریم، به روش «تفسیر موضوعی» می پردازد که آیا امکان دارد قرآن به هدف تأمین مصلحت هدایت مردم یا به هدفی دیگر، در اِخبارهای خود خلاف را خبر دهد و ـ در اصطلاح ـ مصلحت اندیشانه عمل کند؟ این مصلحت اندیشی مذموم مستقیماً از جمله موضوعات قرآن نیست، اما می توان به ضمیمه‌ی کاوش در معنای لغوی و اصطلاحی «مصلحت»، نظر قرآن نسبت به آن را از مضامین برخی آیات برگرفت. ریشه‌ی لغوی «مصلحت اندیشی» بار معنایی مثبت دارد، اما این واژه گاهی معنایی منفی نیز می یابد. برای یافتن پاسخ قرآنی به این سؤال، دو مسیر پیموده می شود: بررسی آیات دربر دارنده‌ی اوصاف، کارکردها و اهداف قرآن کریم؛ و کاوش در آیات بیانگر اوصاف و مقاصد خداوند به عنوان ماتن قرآن. حاصل پژوهش حاضر این است که قرآن عوامل و نشانه های مصلحت اندیشی مذموم را ندارد.}, keywords_fa = {قرآن ,مصلحت‌اندیشی‌ ,اخبار ,اوصاف قرآن ,اهداف قرآن ,اوصاف خداوند ,اهداف خداوند ,}, url = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/node/116}, eprint = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/sites/qoranshenakht.nashriyat.ir/files/article-files/3_8.pdf} }