@article { author = {, Mohammad}, title = {روش‌آموزی روایات تفسیری،تبیین و بررسی دیدگاه علامه طباطبایی در مواجهه با روایت‌گرایان}, journal = {قرآن شناخت 12، پاییز و زمستان 1392}, volume = {6}, number = {2}, pages = {27-40}, year = {2013}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1987}, eissn = {2980-8456}, doi = {}, abstract = {Educational and method-teaching look at interpretative traditions is one of the main pillars of methodology of Al-Mizan Commentary. In fact, this is an analytical look at the transmitted texts of traditions related to Quranic themes and concepts, which seeks to find out the way of interpreting the Quran by using interpretive sayings and acts of leaders of religion. This look is accompanied by a critical analysis of the approach applied by traditionalist interpretation trend and is based on several transmitted and non-transmitted evidence. In the meantime, the issue of inspiration of principles by leaders of religion and the necessity of ramifying them, which is the content of some transmitted evidence, needs some contemplation. In addition to transmitted evidence and principles, analytical, historical and theological evidence supports this look as well. According to this look, interpretative traditions have an educational role and education does not mean teaching and learning the concepts beyond audience’s understanding and perception; rather, it means teaching those concepts which are understandable for audience and citable to exoteric aspect of the Quran. In Allamah’s view, leaders of religion are not only simple teachers of Quranic concepts but also teachers of interpretation method.}, keywords = {interpretative traditions, method-teaching, traditionalist interpretation trend, Al-Mizan Commentary, Allamah Tabatabaii, }, title_fa = {روش‌آموزی روایات تفسیری،تبیین و بررسی دیدگاه علامه طباطبایی در مواجهه با روایت‌گرایان}, abstract_fa ={نگاه تعلیمی و روش آموزی به روایات تفسیری از ارکان اصلی روش شناسی تفسیر المیزان است. درواقع این نگاه نگرشی تحلیلی به متون رواییِ مرتبط با مضامین و مفاهیم قرآنی است که درصدد کشف چگونه تفسیر کردن قرآن با استفاده از قول و عمل تفسیری پیشوایان دین است. این نگاه با تحلیلی انتقادی به رویکرد جریان تفسیر روایت گرا همراه است و به شواهد نقلی و غیرنقلی متعددی تکیه دارد. در این میان القای اصول از سوی پیشوایان دین و ضرورت تفریع بر آن اصول، که مضمون برخی شواهد نقلی است، قابل توجه می باشد. افزون بر مبانی و شواهد نقلی، شواهد تحلیلی تاریخی و کلامی نیز این نگاه را پشتیبانی می کند. بر پایه‌ی این نگاه روایات تفسیری نقشی تعلیمی دارند و مفهوم تعلیم نیز نه به معنای آموختن مفاهیمی فراتر از فهم و دریافت مخاطبان، بلکه به معنای آموزش مفاهیمی است که برای مخاطب قابل درک و قابل استناد به ظاهر قرآن باشد. از منظر علامه پیشوایان دین نه تنها آموزگاران ساده‌ی مفاهیم قرآن که به مثابه معلمان روش تفسیر معرفی می شوند.}, keywords_fa = {تفسیر المیزان ,علامه طباطبایی ,روایات تفسیری ,روش‌آموزی ,جریان تفسیر روایت‌گرا ,}, url = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/node/125}, eprint = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/sites/qoranshenakht.nashriyat.ir/files/article-files/2_7.pdf} }