@article { author = {Azizi kiya, Gholam ali}, title = {دلالت التزامی و نقش آن در فهم و تفسیر متن با تأکید بر تفسیر قرآن}, journal = {قرآن شناخت 1، بهار و تابستان 1387}, volume = {1}, number = {1}, pages = {65-84}, year = {2008}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1987}, eissn = {2980-8456}, doi = {}, abstract = {Revealed texts including the Quran - like other speeches and texts - have their own implications. It is necessary to take connotations into consideration when seeking to understand and interpret these texts. Semantic implications of Quranic verses are among the intents of God and may be drawn upon as proofs and demonstrations. Some scholars regard the semantic implications of Quranic verses, whether patent or latent, authentic. In contrast, some others emphasize only patent ones. The present article deals with different types of Significations, kinds of connotation, and the role of the latter in the interpretation of the Quran emphasizing on the following points: Although connotation follows verbal signification, it is an intellectual and Semantic one. This signification has nothing to do with the internal meaning of the verses (Bātin), and every expert on the Quran can reach it after deliberation on the intellectual and conventional semantic implications of the verses. Connotation in its narrow patent sense is considered as the speaker's intent although it is not contingent on his will, and latent connotations are naturally neglected. However, since God and the infallible ones (Masumun) are aware of all semantic implications of their words, it should be admitted that they have paid due attention to the patent and latent implications of their words. The only condition for connotations is comprehensibility of the semantic implications of the words by the addressee. There is no other condition. Although implications does not recognize any limitations, common sense attaches to closer implications and forsakes the farther. Connotations, whether considered the implied meanings or indirect verbal meanings of the words, would not change the original nature of this signification. In any event, connotations are not regarded as what is understood from the external sense of the words. }, keywords = {Interpretation of the text, rules of interpretation, signification, connotation, }, title_fa = {دلالت التزامی و نقش آن در فهم و تفسیر متن با تأکید بر تفسیر قرآن}, abstract_fa ={متون وحیانی، از جمله قرآن، همانند دیگر گفتارها و نوشتارها، دارای مدلول التزامی اند و باید در مقام فهم و تفسیر، آنها را مورد توجه قرار داد. لوازم معنایی آیات قرآن، مقصود خداوند بوده، می توان به آنها استناد کرد. با آنکه برخی از عالمان همه‌ی لوازم آیات، اعم از بیّن و غیر بیّن را معتبر می شمارند، اما در مقابل، گروهی دیگر فقط بر اعتبار لوازم بیّن تأکید می کنند. در این مقال، پس از بیان انواع دلالت ها و اقسام دلالت التزامی، درباره‌ی نقش دلالت التزامی آیات در تفسیر قرآن بر نکات زیر تأکید شده است: دلالت التزامی اگرچه تابع دلالت لفظی است، دلالتی عقلی و معنا بر معنا است. این دلالت ارتباطی به باطن آیات نداشته، همه‌ی عالمان قرآن پژوه می توانند با دقت درلوازم عقلی یا عرفی مفاد آیات، بدان دست یابند. دلالت لتزامی در جایی که بیّن بمعنی الاخص باشد، مقصود گوینده به شمار می آید، و هرچند مشروط به اراده او نیست و به طور طبیعی مدلول های التزامی غیربیّن مغفول عنه واقع می شوند، در باب کلام خداوند و معصومان که به همه‌ی لوازم سخن خود آگاه اند، می توان پذیرفت که به لوازم بیّن و غیربیّن آن نیز توجه داشته اند. شرط دلالت التزامی، قابل درک بودن لازم معنای لفظ برای مخاطب است و شرط دیگری برای آن متصور نیست. اگرچه مدلول التزامی مرز خاصی ندارد، عقلا به لوازم قریب کلام تکیه می کنند و لوازم بعید را وا می نهند. شمردن مدلول التزامی به مثابه مفهوم یا منطوق غیر صریح کلام، تفاوتی در ماهیت آن ایجاد نمی کند و در هر صورت، به عنوان مفاد ظاهرِ کلام تلقی نخواهد شد.}, keywords_fa = {تفسير متن، قواعد تفسير، دلالت، دلالت التزامي. ,}, url = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/node/14}, eprint = {} }