@article { author = {Kermani, Alireza}, title = {حقیقت و چگونگی سلوک باطنی در قرآن از منظر علامه طباطبایی}, journal = {قرآن شناخت 13، بهار و تابستان 1393}, volume = {7}, number = {1}, pages = {81-100}, year = {2014}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1987}, eissn = {2980-8456}, doi = {}, abstract = {The reality of conduct is an inner movement which starts from the material world and ends in meeting with God. Resting on the Quranic view, Allamah Tabatabai proves the existence of such an inner movement in man. He supports his argument by citing such words like sirat, tareek and sabeel, meaning (path or way), sky door, ascent to the God, antecedence, going astray and following the right path, persevering to meet the Lord, meeting with God, return, and such questions like multilevel character of Islam and of faith, multilevel character of the faithful, reproaching the pause in the stage of appearance, purposefulness of man's life and necessity of striving for the goal. He considers that this inner movement occurs within the soul. Thus, it is necessary for man to truly know the soul. A real knowledge of the soul depends on realizing that God is the ultimate aim in this course. Divine religion has made explicit the nature of conduct in this respect by prescribing acts of worship, and only those who have reached the state of the worship of the free are capable of displaying such a conduct}, keywords = {spiritual experience, mystical conduct, knowledge of the soul, worship, Allamah Tabatabai, }, title_fa = {حقیقت و چگونگی سلوک باطنی در قرآن از منظر علامه طباطبایی}, abstract_fa ={حقیقت سلوک، نوعی حرکت باطنی است که از عالم ماده آغاز، و به لقای حق تعالی منتهی می شود. علامه  طباطبایی وجود چنین حرکت باطنی ای را در انسان با استناد به کلماتی همچون صراط،  طریق، سبیل، باب سما، صعود و عروج به سوی خدا، سبقت، ضلال و اهتدا، کدح الی رب، لقاء الله و رجعت و مباحثی همچون ذومراتب بودن اسلام و ایمان، ذودرجات بودن مؤمنان، نکوهش توقف در مرتبه‌ی ظاهر، غایت داشتن حیات آدمی و لزوم حرکت به سوی غایت، از نگاه قرآن تثبیت می کند. ایشان این حرکت باطنی را در مسیر نفس می داند. انسان در این راه، ناچار به شناخت درست نفس است. شناخت حقیقی نفس متوقف بر توجه به خداوند به منزله‌ی غایت و نهایت این مسیر است. دین الهی با تشریع عبادات، کیفیت سلوک را در این مسیر بیان کرده است و البته تنها کسانی که به مرتبه‌ی عبادت احرار رسیده اند، توان چنین سلوکی دارند.}, keywords_fa = {عبادت ,معرفت نفس ,علامه طباطبایی ,سیر و سلوک ,سلوک عرفانی ,}, url = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/node/142}, eprint = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/sites/qoranshenakht.nashriyat.ir/files/article-files/5_8.pdf} }