@article { author = {Ashrafi, Amirreza}, title = {الهی بودن متن قرآن از منظر علامه طباطبایی و نقش آن در تفسیر المیزان}, journal = {قرآن شناخت 1، بهار و تابستان 1387}, volume = {1}, number = {1}, pages = {85-130}, year = {2008}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1987}, eissn = {2980-8456}, doi = {}, abstract = {The Present article Surveys and analyzes Allama Tabatabai's view on the creator of the words and phrases of the Quran presenting the proofs and arguments in this regard. According to Allama Tabatabai, the words and phrases of the Quran have been revealed verbatim by Al-mighty God. Thus, approaches which attach the meanings or intents of the Quran to God attributing Quranic words and their word order to the angel of revelation or the holy prophet are considered wrong and improper. Allama Tabatabai holds that the following classes of verses indicate that the words and phrases of the Quran have been revealed verbatim by Almighty God: The verses calling their addressees to challenge and produce something like the Quran. Those suggesting the holy Prophet's absolute obedience to the divine revelation. Those suggesting the revelation of the Quran in Arabic Language. Those classifying the verses into firm (Muhkam) and ambiguous (Mutashābih) ones and some other ones. According to Allama, the divine origin of the words and phrases of the Quran has caused the Quranic text to be far from any kind of tolerance toward polytheism, difference and contradiction, and wrong thoughts and ideas, hence conveying divine intents and messages thoroughly. Taking due account into this principle, Allama has sought to reveal as far as possible the role of these delicate and fine qualities of the words and phrases of the Quran in communicating divine intents in Al-Mizan, the commentary written by him }, keywords = {}, title_fa = {الهی بودن متن قرآن از منظر علامه طباطبایی و نقش آن در تفسیر المیزان}, abstract_fa ={این مقاله به بررسی و تحلیل دیدگاه علامه طباطبایی در باب آفریننده‌ی الفاظ و عبارات قرآن و بیان ادله‌ی آن می پردازد. به عقیده‌ی علامه طباطبایی، الفاظ و عبارات قرآن عیناً از جانب خداوند متعال نازل شده است و دیدگاه هایی که معانی قرآن را از جانب خداوند می دانند، ولی انتخاب الفاظ و چینش آنها را به فرشته‌ی وحی یا پیامبر اکرم(ص) نسبت می دهند، نادرست اند. به باور علامه، آیاتی که دیگران را به تحدی و هماوردی با قرآن فرا می خواند، آیات حاکی از تبعیت محض پیامبر(ص) از وحی الهی، آیات حاکی از نزول قرآن به زبان عربی، تقسیم آیات به محکم و متشابه، و نیز برخی آیات دیگر، همگی دلالت بر این دارند که الفاظ و عبارات قرآن عیناً از جانب خداوند نازل شده است. به عقیده‌ی علامه، الهی بودن الفاظ و عبارات قرآن موجب شده که متن قرآن کاملاً به دور از تسامح و تساهل، اختلاف و تناقص اندیشه ها و باورهای باطل و دقیقاً وافی به مقصود الهی باشد. صاحب تفسیر «المیزان» به این مبانی توجه کرده و کوشیده تا حد امکان دقایق و ظرایف الفاظ و عبارات قرآن را در ادای مقاصد الهی متجلی سازد.}, keywords_fa = {مبانی تفسیر ,علامه طباطبایی ,متن قرآن ,الهی بودن ,الفاظ و عبارات قرآن. ,}, url = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/node/15}, eprint = {} }