@article { author = {Naghibzadeh , Mohammad}, title = {سلسله مراتب خویشاوندی در قرآن کریم}, journal = {قرآن شناخت 1، بهار و تابستان 1387}, volume = {1}, number = {1}, pages = {167-204}, year = {2008}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1987}, eissn = {2980-8456}, doi = {}, abstract = {Explaining the special word order and word selection in the Quranic verses dealing with one’s relatives, the present article surveys differences in expressions and reasons why the name of one relation follows or precedes another in a certain verse. Drawing on traditions (Riwāyāt) and commentators’ ideas, it refers to some of the secrets behind mentioning certain Quranic words before or after others when dealing with the way and order of mentioning relations. Thus it naturally clarifies the delicate and fine Quranic Points concerning the usage and word order of the abovementioned names in the holy Quran. A deep study of the verses concerning family in the holy Quran indicates significant differences in the special order of mentioning relations in Quranic verses dealing with different aspects of family members and relations. As to their position and reverence, father and mother usually precede other relations. As to their emotions and affection toward other relatives, children have the first place. Then spouses, parents, and finally brothers and sisters are mentioned. As far as legal matters are concerned, the order of mentioning relations is children, parents, spouses, and finally brothers and sisters. Concerning the order of mentioning the names of close relatives with whom marriage is forbidden, there is a difference between men's relations and women's relations. Mentioning the close women relations of a man, the Quran begins with blood relations, then foster ones, and finally in-laws. However, as far as the close men relations of a woman are concerned, masculine in-laws precede blood relations in the holy Quran. As far as sensual and carnal desires are concerned, women are mentioned first (sexual desire), and sons hold the second place (boasting about them).}, keywords = {the word order in Quranic vocabulary, Kinship, order of mentioning relations, family., }, title_fa = {سلسله مراتب خویشاوندی در قرآن کریم}, abstract_fa ={مقاله حاضر، با هدف تبیین چینش واژگانی آیات قرآن در مورد خویشاوندان، به بررسی تفاوت های تعبیری و وجه تقدم و تأخر کاربرد آنها در آیاتِ مربوط به روابط خو یشاوندی می پردازد و با استفاده از روایات و دیدگاه های مفسران، برخی رازهای تقدم و تأخر واژگان قرآن در نحوه و ترتیب ذکر خویشاوندان را باز می گوید، و بالتبع، لطایف و ظرایف بیانی قرآن در کاربرد واژگان و ترتیب میان آنها را روشن می کند. از بررسی و تأمل در آیات مربوط به خانواده در قرآن به دست می آید که تفاوت های معناداری در چگونگی ترتیب ذکر خویشاوندان از جهات مختلف در آیات قرآن دیده می شود. به لحاظ جایگاه و حرمت، پدر و مادر بر سایر خویشاوندان مقدم دانسته شده اند. از جهت عاطفی و تعلق خاطر به اطرافیان، ابتدا فرزند، سپس همسر و در مرتبه‌ی بعد والدین و بعد برادر و خواهر ذکر شده اند. ترتیب خویشاوندان از جنبه‌ی حقوقی این گونه است که ابتدا از فرزند، سپس والدین و در مرتبه‌ی بعد همسر و سپس از برادر و خواهر یادشده است. در ترتیب ذکر محارم زن و مرد در آیات تفاوت دیده می شود؛ بدین نحو که در بیان محارم زن نسبت به مرد، ابتدا محارم نسبی، بعد محارم رضاعی و سپس محرم سببی ذکر شده، اما در ترتیب ذکر محارم مرد نسبت به زن، محارم سببی مذکر بر محارم نسبی مقدم داشته شده اند.  (ص168) و در ترتیب ذکر خویشاوندان از جهت تمایل به امور نفسانی و حب شهوات، ابتدا زنان (تمایل جنسی) و سپس فرزندان پسر (تفاخر) ذکر شده اند.}, keywords_fa = {خانواده ,چینش واژگان قرآنی ,روابط خویشاوندی ,ترتیب ذکر خویشاوندان ,}, url = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/node/17}, eprint = {} }