@article { author = {Ashrafi, Amirreza}, title = {معناداری و معرفت بخشی زبان قرآن از نگاه علامه طباطبایی}, journal = {قرآن شناخت 18، بهار وتابستان 1396}, volume = {10}, number = {1}, pages = {17-}, year = {2017}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1987}, eissn = {2980-8456}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {معناداری و معرفت بخشی زبان قرآن از نگاه علامه طباطبایی}, abstract_fa ={از پرسش های مهم معاصر دربارة زبان قرآن، معناداری و معرفت بخشی آن است. این مسائل در عصر علامه طباطبایی به طور جدی در محافل علمی به ویژه حوزه های علمیه مطرح نبوده اند، اما مفسر المیزان اشاراتی راهگشا در پاسخ به آنها داشته است. معناداری به باور علامه، ویژگیِ قابلیت انتقال مقصود مشخص گوینده به ذهن مخاطب هم زبان است. بر پایة این معیار، تمام گزاره های قرآنی اعم از اخباری و انشایی، معنادارند. به باور علامه اتکای صرف بر معیارهای تجربی در معناداری یک گزاره خواه در شکل «تحقیق‎پذیری تجربی» و خواه «ابطال‏پذیری» صحیح نیست. معیار معناداری گزاره های متافیزیکی متون دینی، قابلیت اثبات با معیارهای عقلی است. با این معیار، گزاره های قرآنی و دیگر متون دینی معنادارند. شناختاری بودن زبان قرآن ادله درون متنی و برون متنی فراوانی دارد؛ دوری قرآن از اختلاف، هماوردخوانی قرآن در ابعاد گوناگون، انعکاس علم و حکمت الهی در آن، توصیف قرآن به حق و حکیم و برهان پذیر بودن گزاره های قرآن از جمله این ادله و شواهد است.}, keywords_fa = {معناداری ,علامه طباطبایی ,واقع نمایی ,معرفت بخشی ,شناختاری بودن ,دلایل واقع نمایی ,گزاره های قرآنی ,}, url = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/node/186}, eprint = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/sites/qoranshenakht.nashriyat.ir/files/article-files/2_14.pdf} }