@article { author = {Asseh, Javad and tayyeb hoseini, Seyed Mahmoud and , Rahmatollah and , Ali and , Mohammad javad}, title = {نحو قرآنی، دیدگاه‌ها و نقد}, journal = {قرآن شناخت 26، بهار و تابستان 1400}, volume = {14}, number = {1}, pages = {61-80}, year = {2022}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1987}, eissn = {2980-8456}, doi = {}, abstract = {The syntax is the most important knowledge in the interpretation of the Qur'an. Some syntactic researchers believe that conventional syntax in terms of content and method, the syntax that is used in the Qur'an and its main purpose that is its implementation of understanding and interpreting the Qur'an, has deviated. Therefore, they have introduced a new term called "Quranic syntax". This study examines and criticisms the views about this term and the distinct functions of Qur'anic syntax under the headings of "Qur'anic scientific syntax", "Qur'anic teaching syntax" and "Qur'anic text syntax" by using the analytical-descriptive method. The result of this study shows that firstly, there is no difference between the syntactic rules used in the syntax of the Qur'anic sentence and the syntax of the Qur'anic text with the rules of conventional syntax; secondly, in the interpretation of the Qur'an, the syntax of the Qur'anic text should be used; that is, in the interpretation of each verse, the syntactic rules used in that verse should be determined based on the meaning of that verse in order to prevent the application and imposition of the rules of teaching syntax on the verses.}, keywords = {: Qur'anic syntax, teaching syntax, scientific syntax, Qur'anic scientific syntax, Qur'anic teaching syntax, Qur'anic text syntax., }, title_fa = {نحو قرآنی، دیدگاه‌ها و نقد}, abstract_fa ={علم نحو از علوم نقش آفرین در تفسیر قرآن است. برخی از نحو پژوهان بر این باورند که علم نحو متعارف، از نظر محتوا و روش، از نحوی که در قرآن به کار رفته و نیز هدف مورد نظرش یعنی کاربست آن در فهم و تفسیر قرآن، منحرف شده است. ازاین رو از اصطلاح جدیدی با عنوان «النحو القرآنی» سخن گفته اند. در این مقاله دیدگاه ها درباره‌ی این اصطلاح و کارکردهای متمایز نحو قرآنی، ذیل عناوین «نحو علمی قرآنی»، «نحو تعلیمی قرآنی» و «نحو نص قرآنی» با روش تحلیلی ـ توصیفی بررسی و نقد شده است. نتیجه‌ی این پژوهش نشان می دهد که اولاً بین قواعد نحوی به کاررفته در نحو جمله‌ی قرآنی و نحو نص قرآنی با قواعد علم نحو متعارف تفاوتی وجود ندارد؛ ثانیاً در تفسیر قرآن باید از نحو نص قرآنی استفاده کرد؛ یعنی در مقامِ تفسیر هر آیه ای باید قواعد نحوی به کاررفته در آن آیه بر اساس معنای آن آیه تعیین گردد تا از تطبیق و تحمیل قواعد نحو تعلیمی بر آیات جلوگیری شود. }, keywords_fa = {نحو قرآنی ,نحو نص قرآنی ,نحو تعلیمی قرآنی ,نحو علمی قرآنی ,نحو علمی ,نحو تعلیمی ,}, url = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/node/231}, eprint = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/sites/qoranshenakht.nashriyat.ir/files/article-files/4_23.pdf} }