TY - JOUR ID - 231 TI - نحو قرآنی، دیدگاه‌ها و نقد JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 6 LA - fa SN - 2008-1987 AU - Javad, Asseh AD - دانشجوی دکتری - علوم قرآن و حدیث، دانشگاه پیام نور AU - Seyed Mahmoud, tayyeb hoseini AD - استاد - گروه قرآن‌پژوهی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه AU - Rahmatollah, AD - استادیار - گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه پیام نور AU - Ali, AD - عضو هیئت علمی - علوم قرآن و حدیث پژوهشگاه حوزه و دانشگاه AU - Mohammad javad, AD - استادیار - گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه سمنان Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 14 IS - 1 SP - 61EP - 80نحو قرآنی ,نحو نص قرآنی ,نحو تعلیمی قرآنی ,نحو علمی قرآنی ,نحو علمی ,نحو تعلیمی ,DO - AB - علم نحو از علوم نقش آفرین در تفسیر قرآن است. برخی از نحو پژوهان بر این باورند که علم نحو متعارف، از نظر محتوا و روش، از نحوی که در قرآن به کار رفته و نیز هدف مورد نظرش یعنی کاربست آن در فهم و تفسیر قرآن، منحرف شده است. ازاین رو از اصطلاح جدیدی با عنوان «النحو القرآنی» سخن گفته اند. در این مقاله دیدگاه ها دربارة این اصطلاح و کارکردهای متمایز نحو قرآنی، ذیل عناوین «نحو علمی قرآنی»، «نحو تعلیمی قرآنی» و «نحو نص قرآنی» با روش تحلیلی ـ توصیفی بررسی و نقد شده است. نتیجة این پژوهش نشان می دهد که اولاً بین قواعد نحوی به کاررفته در نحو جملة قرآنی و نحو نص قرآنی با قواعد علم نحو متعارف تفاوتی وجود ندارد؛ ثانیاً در تفسیر قرآن باید از نحو نص قرآنی استفاده کرد؛ یعنی در مقامِ تفسیر هر آیه ای باید قواعد نحوی به کاررفته در آن آیه بر اساس معنای آن آیه تعیین گردد تا از تطبیق و تحمیل قواعد نحو تعلیمی بر آیات جلوگیری شود.  UR - https://qoranshenakht.nashriyat.ir/node/231 L1 - https://qoranshenakht.nashriyat.ir/sites/qoranshenakht.nashriyat.ir/files/article-files/4_23.pdf ER -