@article { author = {Mohammadi, Abdollah}, title = {نقش مفهوم «خزائن» در منظومۀ الهیاتی علامه طباطبائی}, journal = {قرآن شناخت 26، بهار و تابستان 1400}, volume = {14}, number = {1}, pages = {7-24}, year = {2022}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1987}, eissn = {2980-8456}, doi = {}, abstract = {The theological view of Allameh Tabatabai is a coherent system that has been able to establish a meaningful relationship between the seemingly scattered components. He considers the central point of this system to be the truth of monotheism; which means that monotheism does not belong to a category of the other theological truths; Rather, it is the key point of understanding religion. Understanding this system requires familiarity with the rules of which the truth of the treasury (verse 21 of Surah Al-Hejr) is one of the most important. Allameh Tabatabai considers this concept as corresponding transcendental philosophy and by using this concept to explain the emergence of pluralities from absolute existence. In addition, he connects other parts of the concept with treasuries, establishes a systematic connection between the components of religion and the treasury, and consequently with the truth of monotheism. He has analyzed the meaning of creation, the world of Tinat and pre-existence, destiny and providence, Khalq and Amr, actual and passive knowledge, causation and inimitability, meliorism, Qur’anic hermeneutic, etc, based on the concept of treasuries. This study seeks to introduce the role of the concept of treasures in the semantic network of theology according to Allameh Tabatabai’s view and by using of analytical documentary method has been organized. }, keywords = {treasures, Allameh Tabatabai, Khalq and Amr, retrogression, religious system., }, title_fa = {نقش مفهوم «خزائن» در منظومۀ الهیاتی علامه طباطبائی}, abstract_fa ={تفکر الهیاتی علامه طباطبائی منظومه ای منسجم است که توانسته میان اجزای به ظاهر پراکنده ارتباط معنادار برقرار کند. وی نقطۀ مرکزی این نظام را حقیقت توحید می داند؛ یعنی توحید در کنار دیگر حقایق الهیاتی نیست؛ بلکه نقطۀ کانونی فهم دین به شمار می رود. فهم این منظومه نیازمند آشنایی با قواعدی است که حقیقت خزائن (آیۀ 21 سورۀ حجر) یکی از مهم ترین آنهاست. علامه این مفهوم را با وجود جمعیِ حکمت متعالیه متناظر می داند و با استفاده از این مفهوم، نحوۀ پیدایش کثرات از وجود مطلق را توضیح می دهد. همچنین با مرتبط ساختن دیگر بخش های کلامی با خزائن، ارتباط نظام وار میان اجزای دین و خزائن و در نتیجه با حقیقت توحید را برقرار می کند. وی معنای خلقت، عالم طینت و میثاق، قضا و قدر، خلق و امر، علم فعلی و انفعالی، علیت و اعجاز، امر بین الامرین، تأویل قرآن و... را با محوریت مفهوم خزائن تحلیل کرده است. این مقاله درصدد معرفی نقش مفهوم خزائن در شبکۀ معنایی الهیات از منظر علامه است و با روش اسنادی تحلیلی سامان یافته است.}, keywords_fa = {علامه طباطبائی ,نظام دین ,تنزل ,خلق و امر ,خزائن ,}, url = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/node/235}, eprint = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/sites/qoranshenakht.nashriyat.ir/files/article-files/1_18.pdf} }