@article { author = {Amin, Mohammad reza}, title = {دیدگاه روبین و تفسیر «دخان مبین»}, journal = {قرآن شناخت 25، پاييز و زمستان 1399}, volume = {13}, number = {2}, pages = {61-74}, year = {2020}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1987}, eissn = {2980-8456}, doi = {}, abstract = {Rubin's view on the signification of “al-Dokhan Mobin” in verse ten of Surah al-Dokhan and his opinion about some commentators’ interpretation of this phrase stipulates that although the signification of this phrase is otherworldly, the commentators have expressed a worldly signification for it in order to praise the Prophet of Islam. Following a syllogistic purpose and acting according to their ideas about him, they have expressed a post-Qur'anic image of him, in contrary to the Qur'anic image, to show that the prophet has special powers to confront the polytheists in Mecca. This study examines the relevance of this view to interpretive evidence through critical analysis. Examination of Rubin's documents, and other documents that he has not presented, as well as attention to the capacity of the language of the Qur'an and the multifaceted nature of the significations and the possibility of multiple instances of its expressions shows that: firstly, there is a ground for the signification of this phrase for worldly signification and secondly, we have evidence of the type of indications cited which also confirms the secular signification. Thus, neither Rubin's accusation against Muslim commentators is defensible, nor is the worldly signification of some of them baseless}, keywords = {: Yuri Rubin, interoperation of the Quran, Prophet Mohammad, al-Dokhan Mobin, the Qur'anic language, }, title_fa = {دیدگاه روبین و تفسیر «دخان مبین»}, abstract_fa ={دیدگاه روبین به مدلول «دخان مبین» در آیه‌ی 10 سوره‌ی دخان و نظر وی در مورد برداشت برخی از مفسران از این عبارت، تصریح دارد که مفسران، به رغم اخروی بودن مدلول آن، به منظور تمجید از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم و با اهداف جدلی و بر اساس ایده های خود درباره‌ی ایشان، مدلولی دنیوی برای آن بیان کرده اند تا برخلاف تصویر قرآنی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم، تصویری پساقرآنی از ایشان ترسیم کنند و آن حضرت را در مکه نیز دارای قدرت های خاص برای مقابله با مشرکان نشان دهند. این نوشتار در پی آن است که به روش تحلیلی انتقادی تطابق این دیدگاه با قرائن و مستندات تفسیری را بررسی نماید. بررسی مستندات روبین، و سایر مستنداتی که او مطرح نکرده است و نیز توجه به ظرفیت زبان قرآن و چندسطحی بودن مدالیل و امکان تعدد مصادیق عبارات آن، نشان می دهد که اولاً زمینه‌ی دلالت این عبارت بر مدلول دنیوی نیز وجود دارد و ثانیاً قرائن و شواهدی از سنخ قرائن مورد استناد روبین داریم که بر مدلول دنیوی نیز صحه می گذارند. پس نه اتهام روبین به مفسران مسلمان قابل دفاع است و نه مدلول دنیوی پیشنهادی برخی از آنها بی پایه است. }, keywords_fa = {تفسیر قرآن ,زبان قرآن ,حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم ,دخان مبین ,یوری روبین ,}, url = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/node/256}, eprint = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/sites/qoranshenakht.nashriyat.ir/files/article-files/4_21.pdf} }