@article { author = {Naderi Qahfarokhi, Hamid}, title = {گستره‌ی‌ اعتباربخشی موافقت با قرآن به احادیث فاقد سند معتبر با تأکید بر «المیزان»}, journal = {قرآن شناخت 28، پاییز و زمستان 1401}, volume = {15}, number = {1}, pages = {43-60}, year = {2022}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1987}, eissn = {2980-8456}, doi = {}, abstract = {According to the narrations, the conformity of narration with the Qur'an gives authenticity to the narration whose chain does not have the required authenticity. In this case, the question arises, to what extent such narrations will be valid: all the content along with its details, or only some of the content and details that agree with the Quran? Using al-Mizan Commentary for the wide range of application of this method (presenting narrations on the Qur'an) can play an important role in clarifying this issue. The necessity of clarifying the authenticity of many details of the undocumented narrations, increasing accuracy in using these narrations in the interpretation of the Qur'an, innovations of al-Mizan Commentary in this field and points like that require clarification of the dimensions of this issue. Analytical-critical examination of several narrations in al-Mizan Commentary shows: Despite the agreement of the general content of these narrations with the Qur'an, all their details are not approved by the Qur'an and only a certain amount of the content is valid if its agreement with the Qur'an is proven. By adding the rule of "Rule of things that are similar to each other in what is permissible and what is not permissible" to this study, this result can be generalized to all undocumented narrations that are in agreement with the Qur'an. }, keywords = {Authenticating narrations, presenting narrations on the Qur'an, narration in Al-Mizan Commentary, 'Allameh Tabatabai's method in dealing with narrations, details of undocumented narrations in authentication, }, title_fa = {گستره‌ی‌ اعتباربخشی موافقت با قرآن به احادیث فاقد سند معتبر با تأکید بر «المیزان»}, abstract_fa ={براساس روایات، موافقت با قرآن موجب اعتباربخشی به حدیث فاقد سند معتبر می شود. در این صورت این سؤال مطرح می شود که چنین حدیثی تا چه میزان معتبر خواهد بود: همه‌ی محتوا همراه با جزئیات آن، یا فقط مقداری از محتوا و جزئیاتی که موافقت آن با قرآن احراز شود؟ استفاده از تفسیر «المیزان» به خاطر به کارگیری گسترده‌ی عرضه‌ی احادیث به قرآن، می تواند نقش مهمی در روشن کردن این مسئله داشته باشد. «روشن شدن اعتبار بسیاری از جزئیات روایات فاقد سند»، «افزایش دقت در به کارگیری این روایات در تفسیر قرآن»، «بدیع بودن نظرات تفسیر المیزان در این زمینه» و نکاتی مانند آن ایجاب می کند ابعاد این مسئله با دقت بررسی شود. بررسی «تحلیلی ـ انتقادی» چند حدیث در «المیزان» نشان می دهد: با وجود موافقت محتوای کلی این احادیث با قرآن، همه جزئیات آنها مورد تأیید قرآن نیست و فقط میزانی از محتوا معتبر است که موافقت آن با قرآن ثابت شود. با ضمیمه کردن قاعده «حُکم الأمثال فیما یجوز و فیما لایجوز واحد» به این بررسی، می توان این نتیجه را به تمام احادیث فاقد سند موافق با قرآن تعمیم داد.}, keywords_fa = {جزئیات احادیث فاقد سند در اعتبارسنجی ,روش علامه طباطبائی در برخورد با احادیث ,حدیث در المیزان ,عرضه‌ حدیث به قرآن ,اعتبارسنجی احادیث ,}, url = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/node/269}, eprint = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/sites/qoranshenakht.nashriyat.ir/files/article-files/3_24.pdf} }