@article { author = {Babaei, Ali akbar}, title = {نقدی بر سخنان "ذهبی" در معرفی مفسران نخستین و تفسیر شیعه}, journal = {قرآن شناخت 2، پاییز و زمستان 1387}, volume = {1}, number = {2}, pages = {169-192}, year = {2009}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1987}, eissn = {2980-8456}, doi = {}, abstract = {The book "al-Tafsir wa’l Mufassirun" by Muhammad Husein Dhahabi embraces some useful material on interpretation, approaches, and books of Quranic interpretation. However, it involves some gross mistakes concerning the interpretation of the holy prophet, the interpretive status of Imam Ali, the scholarly position of Imam al-Sajjad, Shiite commentaries, and Shiite belief concerning certain aspects of interpretation and the Quran. The present article deals with the above – mentioned false utterances, and accusations revealing their in authenticity through convincing arguments the outcome of which is as follows: The holy prophet has mastered the whole meanings of the Quran interpreting all the verses. Imam Ali has been versed in all meanings of the Quran being incomparable to all other commentators among companions. Imam Sajjad has not heard any hadiths from Zayd ibn Aslam. Rather, Zayd was in need of his knowledge and was one of those narrating hadiths from him. The Shiite belief in the internal meaning of the Quran is supported by hadiths, and it is not a peculiar Shiite belief. Considering Shiite commentaries as blame – worthy arbitrary interpretations is a prejudiced and baseless claim. Accusing Shia of agnosticism in interpretation of the Quran and attributing alteration of the Quran to the Shiite community are also baseless}, keywords = {Muhammad Husein Dhahabi, al-Tafsir wa’l Mufassirun, earlier commentators, Shiite interpretation, Shia and undue accusations., }, title_fa = {نقدی بر سخنان "ذهبی" در معرفی مفسران نخستین و تفسیر شیعه}, abstract_fa ={کتاب التفسیر و المفسرون تألیف محمد حسین ذهبی مطالبی مفید در زمینه‌ی تفسیر، روش‏ها و کتاب‏های تفسیری دربردارد، اما دارای خطاهایی فاحش درباره‌ی تفسیر رسول خدا(ص)، شأن تفسیری امام علی(ع)، منزلت علمی امام سجاد(ع)، کتب تفسیری شیعه و عقیده‌ی شیعه در مورد برخی شئون تفسیر و قرآن است. این مقاله ادعاها و اتهامات یاد شده را بررسی و نادرستی آنها را به گونه ای مستدل آشکار نموده است. حاصل این پژوهش گزاره های زیر است: پیامبراکرم(ص) به همه‌ی معانی قرآن آگاه بوده و تمام آن را تفسیر کرده است. امام علی(ع) به همه‌ی معانی قرآن آگاه بوده و با دیگر مفسران صحابی قابل قیاس نیست. امام سجاد(ع) روایتی از زید بن اسلم نشنیده، بلکه زید نیازمند به دانش آن حضرت و از راویان اوست. باور شیعه به باطن داشتن قرآن، مستند به روایات است و این عقیده مختص شیعه نیست. تفسیر به رأی مذموم شمردنِ کتب تفسیری شیعه، تعصب آمیز و بی دلیل است. اتهام تعطیلی عقل در تفسیر قرآن و نسبت دادن باور تحریف قرآن به شیعه نیز بی پایه است.}, keywords_fa = {محمدحسین ذهبی ,التفسیر و المفسرون ,مفسران نخستین ,تفسیر شیعه ,شیعه و اتهامات ناروا. ,}, url = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/node/27}, eprint = {} }