@article { author = {Babaei, Ali akbar}, title = {نقدی بر سخنان "ذهبی" در معرفی مفسران نخستین و تفسیر شیعه}, journal = {قرآن شناخت 2، پاییز و زمستان 1387}, volume = {1}, number = {2}, pages = {169-192}, year = {2009}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1987}, eissn = {2980-8456}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نقدی بر سخنان "ذهبی" در معرفی مفسران نخستین و تفسیر شیعه}, abstract_fa ={کتاب التفسیر و المفسرون تألیف محمد حسین ذهبی مطالبی مفید در زمینة تفسیر، روش‏ها و کتاب‏های تفسیری دربردارد، اما دارای خطاهایی فاحش دربارة تفسیر رسول خدا(ص)، شأن تفسیری امام علی(ع)، منزلت علمی امام سجاد(ع)، کتب تفسیری شیعه و عقیدة شیعه در مورد برخی شئون تفسیر و قرآن است. این مقاله ادعاها و اتهامات یاد شده را بررسی و نادرستی آنها را به گونه ای مستدل آشکار نموده است. حاصل این پژوهش گزاره های زیر است: پیامبراکرم(ص) به همة معانی قرآن آگاه بوده و تمام آن را تفسیر کرده است. امام علی(ع) به همة معانی قرآن آگاه بوده و با دیگر مفسران صحابی قابل قیاس نیست. امام سجاد(ع) روایتی از زید بن اسلم نشنیده، بلکه زید نیازمند به دانش آن حضرت و از راویان اوست. باور شیعه به باطن داشتن قرآن، مستند به روایات است و این عقیده مختص شیعه نیست. تفسیر به رأی مذموم شمردنِ کتب تفسیری شیعه، تعصب آمیز و بی دلیل است. اتهام تعطیلی عقل در تفسیر قرآن و نسبت دادن باور تحریف قرآن به شیعه نیز بی پایه است.}, keywords_fa = {محمدحسین ذهبی ,التفسیر و المفسرون ,مفسران نخستین ,تفسیر شیعه ,شیعه و اتهامات ناروا. ,}, url = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/node/27}, eprint = {} }