@article { author = {Asseh, Javad and , Seyed Mahmoud}, title = {نحو نص قرآنی؛ چیستی و چرایی}, journal = {قرآن شناخت 29، بهار و تابستان 1401}, volume = {15}, number = {2}, pages = {19-34}, year = {2022}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1987}, eissn = {2980-8456}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نحو نص قرآنی؛ چیستی و چرایی}, abstract_fa ={نحو قرآنی به نحو «تعلیمی»، «علمی» و «نصی»؛ و نحو رایج و معروف به نحو «علمی»، «تعلیمی» و «تعلیمی ـ علمی» تقسیم می شود. تاکنون درباره نقش نحو رایج (نحو تعلیمی ـ علمی) در تفسیر قرآن، پژوهش هایی انجام شده است. اما «نحو نص قرآنی» دارای ویژگی ها و نیز تفاوت هایی با علم نحو (نحو تعلیمی ـ علمی) است و به نقش آن در تفسیر قرآن کمتر توجه شده است. این مقاله با استفاده از روش تحلیلی ـ توصیفی، ویژگی های نحو نص قرآنی و تفاوت های آن با نحو تعلیمی ـ علمی را بررسی می کند. یافته های پژوهش نشان می دهد که نحو نص قرآنی در مقایسه با نحو تعلیمی ـ علمی، معنامحور بوده و قواعد آن متکی به قرآن و مؤید به نظم و نثر عربی است و در تفسیر قرآن از آن استفاده می گردد. در این نحو، اختلافات مفسران، مکاتب نحوی و نحویان در توجیه اعرابی آیات بر پایه قواعد نحوی موجود در آیات با لحاظ معنا و تفسیر آیات، تحلیل و حل و فصل می شود.}, keywords_fa = {تفسیر قرآن ,نحو قرآنی ,نحو نص قرآنی ,نحو تعلیمی ـ علمی ,}, url = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/node/282}, eprint = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/sites/qoranshenakht.nashriyat.ir/files/article-files/2_25.pdf} }