TY - JOUR ID - 282 TI - نحو نص قرآنی؛ چیستی و چرایی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 6 LA - fa SN - 2008-1987 AU - Javad, Asseh AD - دانشجوی دکتری - علوم قرآن و حدیث، دانشگاه پیام نور AU - Seyed Mahmoud, AD - استاد - گروه قرآن‌پژوهی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 15 IS - 2 SP - 19EP - 34تفسیر قرآن ,نحو قرآنی ,نحو نص قرآنی ,نحو تعلیمی ـ علمی ,DO - AB - نحو قرآنی به نحو «تعلیمی»، «علمی» و «نصی»؛ و نحو رایج و معروف به نحو «علمی»، «تعلیمی» و «تعلیمی ـ علمی» تقسیم می شود. تاکنون درباره نقش نحو رایج (نحو تعلیمی ـ علمی) در تفسیر قرآن، پژوهش هایی انجام شده است. اما «نحو نص قرآنی» دارای ویژگی ها و نیز تفاوت هایی با علم نحو (نحو تعلیمی ـ علمی) است و به نقش آن در تفسیر قرآن کمتر توجه شده است. این مقاله با استفاده از روش تحلیلی ـ توصیفی، ویژگی های نحو نص قرآنی و تفاوت های آن با نحو تعلیمی ـ علمی را بررسی می کند. یافته های پژوهش نشان می دهد که نحو نص قرآنی در مقایسه با نحو تعلیمی ـ علمی، معنامحور بوده و قواعد آن متکی به قرآن و مؤید به نظم و نثر عربی است و در تفسیر قرآن از آن استفاده می گردد. در این نحو، اختلافات مفسران، مکاتب نحوی و نحویان در توجیه اعرابی آیات بر پایه قواعد نحوی موجود در آیات با لحاظ معنا و تفسیر آیات، تحلیل و حل و فصل می شود. UR - https://qoranshenakht.nashriyat.ir/node/282 L1 - https://qoranshenakht.nashriyat.ir/sites/qoranshenakht.nashriyat.ir/files/article-files/2_25.pdf ER -