@article { author = {alebouyeh, Alireza}, title = {انگیزش زیست اخلاقی براساس جاودانگی انسان در قرآن}, journal = {قرآن شناخت 29، بهار و تابستان 1401}, volume = {15}, number = {2}, pages = {35-52}, year = {2022}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1987}, eissn = {2980-8456}, doi = {}, abstract = {The function of morality in humans is different depending on the dimensions of his existence. Some think that man is one-dimensional and material creature which destroyes by death, and others consider man to be two-dimensional (body and soul) which not destroyes by death and continues his life. Certainly, the function of ethics is different based on these two views. According to the first point of view, morality has a social function outside of the moral agent, and when a person dies, he takes all his moral achievements with him to the world of nothingness. But according to the second point of view, ethics has an internal function in addition to external function and it deals with human life and the truth and identity of human being is realized with moral values. In this approach, although his material dimensions decay, his moral dimensions, which are formed by positive or negative moral values, continues to live. It seems that the motivation of the moral environment is very different in these two views. In addition to the role of social function of ethics, this paper studies the role of immortality of man from the perspective of the Qur'an in the motivation of moral life. }, keywords = {human immortality, embodiment of actions, external function of ethics, internal function of ethics, moral motivation, }, title_fa = {انگیزش زیست اخلاقی براساس جاودانگی انسان در قرآن}, abstract_fa ={کارکرد اخلاق در انسان برحسب نوع نگاه به ابعاد وجودی او فرق دارد. برخی انسان را تک ساحتی و مادی می پندارند که با مردن، نابود می شود و برخی دیگر انسان را دوساحتی (بدن و نفس) می دانند که با مردن، نیست نمی شود و همچنان به حیات خود ادامه می دهد. مسلّماً کارکرد اخلاق براساس این دو نگاه متفاوت است. براساس دیدگاه اول، کارکرد اخلاق کاملاً اجتماعی و بیرون از فاعل اخلاقی است و انسان با مردن تمام آنچه را به لحاظ زیست اخلاقی به دست آورده است همراه خود به عالم نیستی می برد. اما براساس دیدگاه دوم، اخلاق علاوه بر کارکرد بیرونی، کارکرد درونی نیز دارد و اخلاق با جان آدمی سروکار دارد و حقیقت انسان و شکل گیری هویت او با ارزش های اخلاقی تحقق می یابد و با مردن، گرچه ساحت مادی انسان در زیر خاک قرار گرفته، می پوسد، اما ساحتی که با ارزش های مثبت یا منفی اخلاقی شکل گرفته است، به حیات خود ادامه خواهد داد. به نظر می رسد انگیزه زیست اخلاقی در این دو نگاه بسیار متفاوت است. این مقاله کوشیده است علاوه بر نقش کارکرد اجتماعی اخلاق، نقش جاودانه بودن انسان از منظر قرآن در انگیزش زیست اخلاقی را تبیین کند.}, keywords_fa = {انگیزش اخلاقی ,تجسم اعمال ,کارکرد درونی اخلاق ,کارکرد بیرونی اخلاق ,جاودانگی انسان ,}, url = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/node/283}, eprint = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/sites/qoranshenakht.nashriyat.ir/files/article-files/3_25.pdf} }