@article { author = {Faghihi, Seyed ahmad}, title = {تفسیر قرآن کریم (3)، سوره بقره، آیات 13ـ 20}, journal = {قرآن شناخت 3، بهار و تابستان 1388}, volume = {2}, number = {1}, pages = {7-25}, year = {2009}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1987}, eissn = {2980-8456}, doi = {}, abstract = {stating some other features of hypocrites (Munāfiqūn). Verse 13: In spite of paying lip service of faith، hypocrites are not obedient to the right. Their accusing the faithful of foolishness originates from their materialistic spirit and their deviati on from the innate nature the result of which is divine punishment. Such a thing for hypocrites is the very foolishness. Verse 14: By Satan is meant Quraysh unbelievers، Jews، or the heads of hypocrites. Hypocrites' pretending faith has been for the purpose of making fun of the faithful. Verse 15: Pretending faith and concealing unbelief are the very wickedness of the hypocrites. Meantime، their supposition of illusion of happiness is their mockery by God.God's granting them respite to continue their rebellion and disobedience is based on a divine rule requiring every being to reach perfection through choice and free will. Verse 16: The expression "purchasing error at the price of guidance" concerning hypocrites is due to the divine guidance being available to them. The phrase "and their commerce has not profited them" indicates that their pretending faith has not been useful to htem at all. Verse 17: The state of hypocrites in terms of wandering and error is like that of one who kindles a fire in the dark to find his way out. However، as soon as it lights all about him، God takes away his light abandoning him in a double darkness and error. Verse 18: Hypocrites' being deaf، dumb، and blind concerns this material world and is the result of their failure to benefit from the means of knowledge toward happiness. Verses 19 & 20: The situation of hypocrites is like that of one who is living deeply in perplexity، agitation، and fear، having no choice but submission the divine predestination }, keywords = {interpretation of the Quran، Sura al-Baqara، qualities of hypocrites، mockery، similes of the Quran, }, title_fa = {تفسیر قرآن کریم (3)، سوره بقره، آیات 13ـ 20}, abstract_fa ={این مقاله تفسیر آیات سیزدهم تا بیستم از سوره‌ی بقره ودر بیان برخی از ویژگی هاو کارهای منافقان است. آیه 13: منافقان علی رغم اظهار ایمان در برابر حق تسلیم نیستند و متهم کردن مومنان به سفاهت ناشی از روح مادی گرایی و انحراف از فطرت است و چنین امری عین سفاهت است. آیه 14: منظور از شیطان، کفار قریش، یهود یا سران منافقان است و اظهار ایمان منافقان در نزد مومنان برای استهزائشان بوده است. آیه 15: اظهار ایمان و اخفای کفر از سوی منافقان عین بدبختی، و توهم سعادتمندی باعث شده است که خداوند آنان را به مسخره بگیرد. مهلت خدا به آنان در سرکشی و طغیان، تابع سنت الهی مبنی بر رسیدن هر موجودی به کمال در مسیر انتخاب خود است. آیه 16: تعبیر «خرید ضلالت در عوض هدایت» در باره منافقان به دلیل دسترسی آنان به هدایت الهی است و عبارت «فَمَا رَبِحَت تِّجَارَتُهُمْ» بیانگر از اساس سود نداشتن ایمان ظاهری آنان است. آیه 17: سرگردانی و گمراهی منافقان همچون کسی است که در تاریکی برای یافتن راه آتشی می افروزد ولی خداوند آن را فوراً خاموش می کند و او را در گمراهی و تاریکی مضاعف، سرگردان وامی نهد. آیه 18: کری، لالی و کوری منافقان مربوط به همین دنیا و به سبب بهره نگرفتنشان از ابزارهای شناخت، در مسیر سعادت است. آیه 19 و 20: وضع اهل نفاق شبیه کسی است که در نهایت حیرت و اضطراب و وحشت به سر می برد و از تقدیر الهی نیز نمی تواند بگریزد.}, keywords_fa = {تفسیر قرآن ,سوره بقره ,صفات منافقان ,استهزاء ,تشبیهات قرآن. ,}, url = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/node/32}, eprint = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/sites/qoranshenakht.nashriyat.ir/files/article-files/2.pdf} }