@article { author = {Ghasemi, Ali mohammad}, title = {نقد تأویل‌های ناروا از آیات بیانگر نمونه‌های عینی معاد}, journal = {قرآن شناخت 3، بهار و تابستان 1388}, volume = {2}, number = {1}, pages = {115-140}, year = {2009}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1987}, eissn = {2980-8456}, doi = {}, abstract = {One of the ways that the holy Quran presents for proving the resurrections is giving examples of extraordinary cases such as raising of dead men and animals in this world by God. These examples are indicative of divine power in raising all people in the next world and the emergence of the Greater Rising. However، some commentators such as shaykh abduh and Rashīd riḍā in al-manar commentary، sir sayyid Ahmad khān of India in al-hudā، val al-Furḳān commentary، and the late Ayatullah Taliqāni in his commentary "Partowy as Quran" have overlooked the outward meaning of these verses without presenting and convincing argument، seeking to give an interpretation contrary to the outward meaning. Providing the correct interpretation consistent with the outward meaning، this research analyses and criticizes the hermeneutic interpretations of the verses in the above-mentioned commentaries.}, keywords = {undue hermeneutic interpretations، resurrection in the Quran، objective examples of resurrection، al-manār commentary، commentary of sir sayyid Ahmad khān of India،, }, title_fa = {نقد تأویل‌های ناروا از آیات بیانگر نمونه‌های عینی معاد}, abstract_fa ={یکی از شیوه های قرآن در اثبات معاد، ارائه‌ی نمونه‌ی رخدادهایی مشابه معاد است که در همین جهان تحقق یافته است؛ امور خارق العاده ای که خود بیانگر زنده شدن انسان ها و حیوانات پس از مردن در جهان کنونی است. این موارد ـ همان گونه که در پایان برخی از این آیات آمده است ـ نشانه‌ی امکان تعلق قدرت الهی بر زنده شدن همه‌ی انسان ها و تحقق قیامت کبری است. اما برخی مفسران همچون عبده و رشید رضا در تفسیر المنار، سرسید احمد خان هندی در تفسیر الهدی و الفرقان و نیز مرحوم طالقانی در تفسیر پرتوی از قرآن، بدون اشاره به قرینه و دلیلی موجه، از ظهور چنین آیاتی دست برداشته و کوشیده اند تفسیری خلاف ظاهر ارائه کنند. این نوشتار برآن است تا ضمن بیان تفسیر درست و مطابق با ظاهر این آیات، تأویلات مذکور در تفسیرهای یادشده را بررسی و نقد نماید.}, keywords_fa = {تفسیر المنار ,تأویل ناروا ,معاد در قرآن ,نمونه‌های عینی معاد ,تفسیر سرسید احمد خان هندی ,تفسیر پرتوی از قرآن. ,}, url = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/node/36}, eprint = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/sites/qoranshenakht.nashriyat.ir/files/article-files/6.pdf} }