@article { author = {tayyeb hoseini, Seyed Mahmoud}, title = {نقدی بر استدلال خلف الله در باب وجود قصه‌ی اسطوره‌ای در قرآن}, journal = {قرآن شناخت 3، بهار و تابستان 1388}, volume = {2}, number = {1}, pages = {141-163}, year = {2009}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1987}, eissn = {2980-8456}, doi = {}, abstract = { One of the controversial issues concerning the Quran is the claim of the existence of mythical stories in the Quran raised by Muhammad ahmad khalafullah in the contemporary era. Criticizing this view، some scholars have refuted it relying on numorous arguments. The present article has criticized and analyzed the principal argument of khnalafullah،i.e the verses including the phrase "the myths of the ancient one.s" (asātīr ul-avvalīn) from a different perspective and based on his literary method. The outcome of the research and the analysis of the verses based on the literary exegetical method suggest the absence of mythical stories in the Quran، since the verses should be arranged and interpreted chronologically in a literary study. Application of this method indicates that، in spite of the analysis of khalafullah، polytheists had called the Quran frequently the myths of the ancient ones before god revealed any Quranic stories. Even if we concede that the holy Quran has quoted this attribution from the polytheists without denial، the meaning of "myths'" in the Quran can not be the stories of the Quran. However، a curious study of the context of these verses suggests that they firmly refute the claim of the Quranic vevses being mythical.}, keywords = {mythical story، Muhammad Ahmad Khalafullah، literary exegesis، chronological order، the myths of the ancient ones, }, title_fa = {نقدی بر استدلال خلف الله در باب وجود قصه‌ی اسطوره‌ای در قرآن}, abstract_fa ={یکی از مسائل بحث انگیز درباره‌ی قرآن، ادعای وجود قصه های اسطوره ای در آن است که در دوره‌ی معاصر محمد احمد خلف الله طرح کرده است. برخی دانشوران این دیدگاه را نقد کرده و ادله‌ی فراوانی در رد‍ّ آن آورده اند. مقاله‌ی حاضر اصلی ترین دلیل خلف الله یعنی آیات مشتمل بر عبارت «اساطیر الاولین» را از منظری متفاوت و بر اساس منهج ادبی وی، نقد و بررسی نموده است. حاصل بررسی این است که تحلیل آیات بر اساس روش تفسیر ادبی، دالّ بر فقدان قصه های اسطوره ای در قرآن است؛ زیرا در بررسی ادبی، باید آیات به ترتیب نزول، تنظیم و تفسیر شود. به کار گیری این روش نشان می دهد بر خلاف تحلیل خلف الله، پیش از آن که خداوند قصه ای نازل کند، مشرکان بارها قرآن را «اساطیر الاولین» خوانده بودند و حتی اگر بپذیریم قرآن این نسبت را از سوی مشرکان نقل کرده و آن را ردّ نکرده است، مقصود از وجود اساطیر در قرآن نمی تواند قصه های آن باشد. البته با دقت در سیاق آیات مذکور، به دست می آید که این آیات قویّاً درصدد نفی و انکار اسطوره ای بودن مضامین آیات قرآن است.}, keywords_fa = {قصه اسطوره‌ای ,محمد احمد خَلَف الله ,تفسیر ادبی ,ترتیب نزول ,اساطیر الاولین ,}, url = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/node/37}, eprint = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/sites/qoranshenakht.nashriyat.ir/files/article-files/7.pdf} }