@article { author = {Rajabi, Mahmoud}, title = {تفسیر موضوعی قرآن از منظر استاد محمدتقی مصباح}, journal = {قرآن شناخت 4، پاییز و زمستان 1388}, volume = {2}, number = {2}, pages = {111-146}, year = {2010}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1987}, eissn = {2980-8456}, doi = {}, abstract = {Studying the different dimensions of thematic interpretation from the perspective of Ayatullah Muhammad Taqī Mesbāh Yazdī, the present article seeks to explain the main features of his thematic interpretation entitled “Maarif i Quran” i.e. “the teachings of the Quran”. Thematic interpretation aims at explaining the meaning of the words and phrases of Quranic verses and revealing the divine intents in a special subject benefiting from the whole verses relevant to it based on the rational discussion and Arabic literature. Thematic interpretation in the works of researchers of the Quran refers to: 1. verbal interpretation 2. Descriptive and original interpretation and 3. Analytical and explanatory interpretation. Ayatullāh Mesbāh sees it preferable to refer the thematic interpretation to the last two usages. The stages of thematic interpretation according to Ayatullāh Mesbāh are the following: choosing the topic or problem, conceptual definition of the topic, finding relevant verses and putting them together, determining the signification of the verses, specifying the relation of the verses to the topic, reaching the logical classification of the details of subjects and finally interpreting the verses collected. The most serious flaws in thematic interpretation according to Ayatullāh Mesbāh are: neglecting the context, one-dimensional attitude, imposition of one's own opinion and undue comparisons. In addition to conducting theoretical discussions, he has made his best to immunize Tafsir from its different flaws in practice. Some of the most significant qualities of the thematic interpretation of Ayatullāh Mesbāh are as follows: being comprehensive as to the whole teachings of the Quran, setting the Quranic teachings into didactic systems, adopting a systematically linked attitude toward verses, being up to date and prospective, and enjoying a methodological cohesion }, keywords = {thematic interpretation, stages of thematic interpretation, flaws of thematic interpretation, features of thematic interpretation, uses of thematic interpretation, necessity of thematic interpretation, Quranic teachings as elaborated by Ayatullāh Mesbāh, }, title_fa = {تفسیر موضوعی قرآن از منظر استاد محمدتقی مصباح}, abstract_fa ={این مقاله در صدد است تا ابعاد مختلف تفسیر موضوعی را از منظر استاد محمدتقی مصباح یزدی بررسی و ویژگی های برجسته‌ی تفسیر موضوعی ایشان با نام معارف قرآن را بیان کند. تفسیر موضوعی عبارت است از بیان مفاد واژگان و عبارات آیات قرآن و آشکارساختن مراد خداوند در موضوعی از موضوعات با بهره گیری از مجموعه‌ی آیات مرتبط با آن و بر اساس روش گفت وگوی عقلایی و ادبیات عربی. تفسیر موضوعی در آثار قرآن پژوهان سه کاربرد دارد: 1. تفسیر لفظی؛2. تفسیر وصفی و تصنیفی؛ 3. تفسیر تحلیلی و تبیینی. استاد مصباح تعبیر تفسیر موضوعی را شایسته‌ی کاربرد دوم و به ویژه کاربرد سوم می داند. مراحل تفسیر موضوعی از منظر استاد مصباح عبارت اند از: انتخاب موضوع یا مسئله، تحدید مفهومیِ موضوع یا مسئله، استخراج و گردآوری آیات مرتبط با موضوع یا مسئله، تعیین حد دلالت آیات، تعیین نوع ارتباط آیه با موضوع، دسته بندی منطقی ریزموضوعات و تفسیر هریک از آیات گردآوری شده. مهم ترین آسیب های تفسیر موضوعی از نظر استاد مصباح عبارت اند از: غفلت از سیاق، نگرش تک بعدی، تحمیل رأی و تطبیق های ناروا. ایشان علاوه بر بحث های نظری، در عمل برای مصون ماندن از آسیب های تفسیر بسیار کوشیده اند. برخی از مهم ترین ویژگی های تفسیر موضوعی استاد مصباح عبارت اند از: فراگیریِ همه‌ی آموزه های قرآن، نظام واره سازی معارف قرآن، نگرش سیستمی (نظام مند) طولی، روز آمدی و آینده نگری، انسجام و اتقان روش شناختی.}, keywords_fa = {تفسیر موضوعی ,مراحل تفسیر موضوعی ,آسیب‌های تفسیر موضوعی ,ویژگی‌های تفسیر موضوعی‌ ,کاربردهای تفسیر موضوعی ,ضرورت تفسیر موضوعی ,معارف قرآن استاد مصباح. ,}, url = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/node/45}, eprint = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/sites/qoranshenakht.nashriyat.ir/files/article-files/5_0.pdf} }