@article { author = {Shariati, Gholam mohammad}, title = {معناشناسی درزمانی واژه کتاب در قرآن}, journal = {قرآن شناخت 7، بهار و تابستان 1390}, volume = {4}, number = {1}, pages = {127-155}, year = {2011}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1987}, eissn = {2980-8456}, doi = {}, abstract = {Kitab” is one of the key words in the Quran. The present article seeks to study the concept of “kitab” following the method of diachronic analysis and reach its exact position and meanings in the semantic system of the Quran. The literal meaning of kitab is writing and something written, while its usage in other meanings such as sewing, predetermination, and predestination is figurative. kitab has been applied to writing, something written, a written letter, and heavenly books in the ignorance era. Considering kitab a loanword, linguists hold that this word has been originally used in the meaning of writing and something written. Acquiring an extension of meaning in the holy Quran, the term kitab is applied to a stage of divine knowledge, divine ontological and legislated laws, and the record deeds of men in addition to its literal sense. The term kitab in its collocation with some other concepts has acquired a certain semantic aspect, leading to a firm link with the origin as well as the ultimate object of revelation}, keywords = {kitab, attachment, writing, diachronic semantics, divine knowledge, ontological laws, legislated laws, }, title_fa = {معناشناسی درزمانی واژه کتاب در قرآن}, abstract_fa ={«کتاب» یکی از واژگان کلیدی قرآن است. پژوهش حاضر بر آن است که مفهوم کتاب را با روش تحلیل درزمانی بررسی کند و به جایگاه و معانی دقیق آن در نظام معنایی قرآن دست یابد. نوشتن و نوشته معنای حقیقی کتاب است و کاربرد آن در معانی دیگر چون دوختن، قضا، و تقدیر مجاز است. کتاب در دوره‌ی جاهلی بر نوشتن، نوشته، نامه‌ی مکتوب و کتاب های آسمانی اطلاق شده است. زبان شناسان کتاب را واژه‌ی قرضی می دانند و بر آن اند که در اصل به معنای نوشتن و نوشته بوده است. کتاب در زبان قرآن توسعه‌ی معنای یافته و علاوه بر نوشتن و نوشته بر مرتبه ای از علم الهی، قوانین تکوینی و تشریعی و نامه‌ی اعمال انسان ها نیز اطلاق گردیده است. واژه‌ی کتاب بر اثر باهم آیی با مفاهیم دیگر صبغه‌ی معناشناختی خاصی یافته و پیوند عمیقی با مبدأ وحی و غایت و هدف آن پیدا کرده است.}, keywords_fa = {علم الهی ,کتاب ,انضمام ,نوشتن ,معناشناسی درزمانی ,قوانین تکوینی ,قوانین تشریعی. ,}, url = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/node/74}, eprint = {https://qoranshenakht.nashriyat.ir/sites/qoranshenakht.nashriyat.ir/files/article-files/6_3.pdf} }