قرآن شناخت، سال هفتم، شماره دوم، پیاپی 14، پاییز و زمستان 1393، صفحات 115-

    وجوب وصیت از دیدگاه ساختارهای قرآنی

    نویسندگان:
    مهدی سلیمی / *دانشجوی دکتری - فقه - پردیس بین الملل فردوسی مشهد / mehsalym@yahoo.com
    چکیده: 
    وصیت، یکی از موضوعاتی است که مطلوبیت آن در قرآن کریم طی ساختارهایی بیان شده است. «ثابت و مقرر بودن فعل بر مکلف»، «ثبوت عمل بر عهدة افراد» و «مدح فاعلین به پرهیزگاری» از جمله ساختارهای خبری حاکی از مطلوبیت فعل در آیة وصیت (بقره: 180) هستند. واکاوی ساختارهای مزبور با تکیه بر رویکرد عملی فقیهان، نشان می دهد که این ساختارها بر وجوب وصیت و تأکید بر این وجوب دلالت دارند و برخلاف دیدگاه مشهور، نظر برخی فقیهان مبنی بر وجوب وصیت به هنگام فرا رسیدن مرگ، مطابق با دلالت این ساختارهاست. مشهور فقیهان که وصیت را مستحب می دانند و این حکم را به شرایط مزبور در آیه نیز تعمیم داده اند، گاهی این ساختارها را بر استحباب حمل کرده و گاهی قایل به نسخ آیه یا نسخ حکم وجوبی آن شده اند. این پژوهش توصیفی-تحلیلی روشن می کند که حمل ساختارهای حاکی از مطلوبیت در آیة وصیت، بر استحباب صحیح نیست و این آیه و حکم وجوبی مستفاد از آن نسخ نشده است.
    Article data in English (انگلیسی)
    Full Text:
    متن کامل مقاله: 

    سال هفتم، شماره دوم، پیاپی 14، پاییز و زمستان 1393

    مهدی سلیمی / دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهد- پردیس بین الملل                        mahdi.salimi@stu.um.ac.ir

    محمدحسن حائری / استاد دانشگاه فردوسی مشهد                                                                     haeri-m@um.ac.ir

    حسین صابری / دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد                                                                            saberi@um.ac.ir

    دریافت: 14/09/1393ـ پذیرش: 10/03/1394

     

    چکیده

    وصیت، یکی از موضوعاتی است که مطلوبیت آن در قرآن کریم طی ساختارهایی بیان شده است. «ثابت و مقرر بودن فعل بر مکلف»، «ثبوت عمل بر عهدة افراد» و «مدح فاعلین به پرهیزگاری» از جمله ساختارهای خبری حاکی از مطلوبیت فعل در آیة وصیت (بقره: 180) هستند. واکاوی ساختارهای مزبور با تکیه بر رویکرد عملی فقیهان، نشان می دهد که این ساختارها بر وجوب وصیت و تأکید بر این وجوب دلالت دارند و برخلاف دیدگاه مشهور، نظر برخی فقیهان مبنی بر وجوب وصیت به هنگام فرا رسیدن مرگ، مطابق با دلالت این ساختارهاست. مشهور فقیهان که وصیت را مستحب می دانند و این حکم را به شرایط مزبور در آیه نیز تعمیم داده اند، گاهی این ساختارها را بر استحباب حمل کرده و گاهی قایل به نسخ آیه یا نسخ حکم وجوبی آن شده اند. این پژوهش توصیفی-تحلیلی روشن می کند که حمل ساختارهای حاکی از مطلوبیت در آیة وصیت، بر استحباب صحیح نیست و این آیه و حکم وجوبی مستفاد از آن نسخ نشده است.

    کلیدواژه ها: مطلوبیت، وصیت، وجوب، استحباب، ساختارهای قرآنی، عدم نسخ.

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سلیمی، مهدی.(1393) وجوب وصیت از دیدگاه ساختارهای قرآنی. دو فصلنامه قرآن شناخت، 7(2)، 115-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مهدی سلیمی."وجوب وصیت از دیدگاه ساختارهای قرآنی". دو فصلنامه قرآن شناخت، 7، 2، 1393، 115-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سلیمی، مهدی.(1393) 'وجوب وصیت از دیدگاه ساختارهای قرآنی'، دو فصلنامه قرآن شناخت، 7(2), pp. 115-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سلیمی، مهدی. وجوب وصیت از دیدگاه ساختارهای قرآنی. قرآن شناخت، 7, 1393؛ 7(2): 115-