قرآن شناخت، سال نهم، شماره اول، پیاپی 16، بهار و تابستان 1395، صفحات 103-

    تأملی در مدلول روایات عرض

    نویسندگان:
    اسدالله جمشیدی / *استادیار - علوم قرآن مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره / jamshidi@qabas.net
    محمود رجبی / *استاد گروه تفسیر و علوم قرآن مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی / rajabi@iki.ac.ir
    چکیده: 
    در «روایات عرض» قرآن معیار اعتبارسنجی حدیث معرفی شده است. از جمله پرسش های مطرح دربارة این روایات این است که آیا اعتبار حدیث، در گرو موافقت آن با قرآن است یا عدم مخالفت کافی است؟ پاسخ هایی به این پرسش داده شده که در متن مقاله به برخی از آنها اشاره می شود. پاسخ مقالة حاضر این است که اگر حدیث با قراین غیر محتوایی تأیید شود، عدم مخالفت کافی است؛ ولی اگر بخواهیم اعتبار حدیث را با استناد به قراین محتوایی ثابت کنیم، تنها موافقت تام حدیث با قرآن یا دیگر ادلة قطعی کارساز است و در این صورت هر میزان از مخالفت، نافی اعتبار حدیث است. به باور نگارنده، روایات عرض بیانگر معیارهای اعتبار حدیث بر اساس ارزیابی محتوایی اند و از قراین غیر محتوایی بیگانه اند. این برداشت به دلیل حفظ ظاهر روایات عرض و بی نیازی آن از ارتکاب خلاف ظاهر، بر دیگر تبیین ها برتری دارد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال نهم، شماره اول، پیاپی 16، بهار و تابستان 1395

    اسدالله جمشیدی/ استادیار مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره

    محمود رجبی/ استاد مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره rajabi@iki.ac.ir

    دریافت: 14/7/1394 ـ پذیرش: 7/1/1395

    چکیده

    در «روایات عرض» قرآن معیار اعتبارسنجی حدیث معرفی شده است. از جمله پرسش های مطرح دربارة این روایات این است که آیا اعتبار حدیث، در گرو موافقت آن با قرآن است یا عدم مخالفت کافی است؟ پاسخ هایی به این پرسش داده شده که در متن مقاله به برخی از آنها اشاره می شود. پاسخ مقالة حاضر این است که اگر حدیث با قراین غیر محتوایی تأیید شود، عدم مخالفت کافی است؛ ولی اگر بخواهیم اعتبار حدیث را با استناد به قراین محتوایی ثابت کنیم، تنها موافقت تام حدیث با قرآن یا دیگر ادلة قطعی کارساز است و در این صورت هر میزان از مخالفت، نافی اعتبار حدیث است. به باور نگارنده، روایات عرض بیانگر معیارهای اعتبار حدیث بر اساس ارزیابی محتوایی اند و از قراین غیر محتوایی بیگانه اند. این برداشت به دلیل حفظ ظاهر روایات عرض و بی نیازی آن از ارتکاب خلاف ظاهر، بر دیگر تبیین ها برتری دارد.

    کلیدواژه ها:  موافقت با قرآن، عدم مخالفت با قرآن، روایات عرض، عرضة حدیث بر قرآن، رابطة قرآن و حدیث.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جمشیدی، اسدالله، رجبی، محمود.(1395) تأملی در مدلول روایات عرض. دو فصلنامه قرآن شناخت، 9(1)، 103-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسدالله جمشیدی؛ محمود رجبی."تأملی در مدلول روایات عرض". دو فصلنامه قرآن شناخت، 9، 1، 1395، 103-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جمشیدی، اسدالله، رجبی، محمود.(1395) 'تأملی در مدلول روایات عرض'، دو فصلنامه قرآن شناخت، 9(1), pp. 103-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جمشیدی، اسدالله، رجبی، محمود. تأملی در مدلول روایات عرض. قرآن شناخت، 9, 1395؛ 9(1): 103-