قرآن شناخت، سال یازدهم، شماره اول، پیاپی 20، بهار و تابستان 1397، صفحات 5-

    راه صحیح تفکراز منظر قرآن

    نویسندگان:
    حمید آریان / *دانشیار - گروه تفسیر و علوم فرآن مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / aryan@iki.ac.ir
    محمدرضا محمدعلیزاده کوتیانی / *استادیار - دائره المعارف علوم عقلی اسلامی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره). / m.alizadeh@iki.ac.ir
    چکیده: 
    قرآن کریم در بسیاری از امور، انسان را به تفکر فراخوانده؛ اما تا چه میزان راه صحیح تفکر را به او نشان داده است؟ این مقاله با هدف کشف و استخراج دیدگاه قرآن، پرسش یادشده را با روش «اکتشافی-تحلیلی» بررسی می کند. به باور برخی، قرآن صرفاً موانع تفکر را بیان نموده است. بعضی دیگر قایلند که قرآن در این باره بشر را به منطق فطری اش ارجاع داده است. حاصل این پژوهش دیدگاه سومی را پیش رو می نهد و نشان می دهد که قرآن به بیان قواعد تفکر و استدلال پرداخته و آنها را از حیث صورت و ماده معین ساخته و موانع تفکر را هم ذکر کرده است. برخی از راه‎های تفکر همچون «حکمت»، «موعظه حسنه» را به صورت صریح یا ضمنی تأیید و به همان سان، بعضی دیگر همچون «تخییل» و «مغالطه» را نفی کرده است. از مجموع براهین و روش¬های اقناعی قرآن و موضع سلبی آن نسبت به روش «تخییل» و «مغالط» ‎ و اسباب آنها، نظام و هندسة طریق صحیح تفکر در قرآن حاصل می آید.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال یازدهم، شماره اول، پیاپی 20، بهار و تابستان 1397

    محمدرضا محمدعلیزاده / استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
    حمید آریان / دانشیار گروه تفسیر و علوم قرآن مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره     Aryan@Qabas.net
    دریافت: 28/04/1396 ـ پذیرش: 18/11/1396
    چکیده
    قرآن کریم در بسیاری از امور، انسان را به تفکر فراخوانده؛ اما تا چه میزان راه صحیح تفکر را به او نشان داده است؟ این مقاله با هدف کشف و استخراج دیدگاه قرآن، پرسش یادشده را با روش «اکتشافی-تحلیلی» بررسی می کند. به باور برخی، قرآن صرفاً موانع تفکر را بیان نموده است. بعضی دیگر قایلند که قرآن در این باره بشر را به منطق فطری اش ارجاع داده است. حاصل این پژوهش دیدگاه سومی را پیش رو می نهد و نشان می دهد که قرآن به بیان قواعد تفکر و استدلال پرداخته و آنها را از حیث صورت و ماده معین ساخته و موانع تفکر را هم ذکر کرده است. برخی از راه‎های تفکر همچون «حکمت»، «موعظه حسنه» را به صورت صریح یا ضمنی تأیید و به همان سان، بعضی دیگر همچون «تخییل» و «مغالطه» را نفی کرده است. از مجموع براهین و روش¬های اقناعی قرآن و موضع سلبی آن نسبت به روش «تخییل» و «مغالط» ‎ و اسباب آنها، نظام و هندسة طریق صحیح تفکر در قرآن حاصل می آید.
    کلیدواژه ها: تفکر، طریق صحیح تفکر، راه حکمت، راه موعظة حسنه، راه جدال احسن، روش تخییل، روش مغالطه.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    آریان، حمید، محمدعلیزاده کوتیانی، محمدرضا.(1397) راه صحیح تفکراز منظر قرآن. دو فصلنامه قرآن شناخت، 11(1)، 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حمید آریان؛ محمدرضا محمدعلیزاده کوتیانی."راه صحیح تفکراز منظر قرآن". دو فصلنامه قرآن شناخت، 11، 1، 1397، 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    آریان، حمید، محمدعلیزاده کوتیانی، محمدرضا.(1397) 'راه صحیح تفکراز منظر قرآن'، دو فصلنامه قرآن شناخت، 11(1), pp. 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    آریان، حمید، محمدعلیزاده کوتیانی، محمدرضا. راه صحیح تفکراز منظر قرآن. قرآن شناخت، 11, 1397؛ 11(1): 5-