قرآن شناخت، سال یازدهم، شماره دوم، پیاپی 21، پاییز و زمستان 1397، صفحات 63-

    اصطلاح‌‌شناسی «وجوه و نظائر» در علوم قرآن

    نویسندگان:
    علی اوسط باقری / *استادیار - گروه تفسیر و علوم قرآن مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / bagheri@qabas.net
    چکیده: 
    در این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، کاربرد واژه های «وجوه» و «نظائر» در کتاب های وجوه و نظائر پیگیری، سخنان زرکشی در تعریف «وجوه و نظائر» و نقد وی بر تعریف ابن جوزی بررسی و تعریف ابن جوزی تأیید شده است. همچنین برداشت نادرست برخی محققان از بیان زرکشی در تعریف نظائر روشن و نیز اقسامی که آیت الله معرفت برای وجوه و نظائر ذکر کرده اند، بررسی شده است. طبق تعریف ابن جوزی «نظائر» واژه های همسانی است که در قرآن در معانی گوناگون استعمال شده است؛ و وجوه، معانی آنهاست. زرکشی به غلط، هم وجوه و هم نظائر را وصف الفاظ می داند. آیت الله معرفت و برخی دیگر در برداشتی نادرست از کلام زرکشی، نظائر را به الفاظ مترادف معنا کرده اند. «وجوه و نظائر» و «محکم و متشابه» دو مبحث مستقل علوم قرآن هستند و خلط آنها به یکدیگر خطا و خروج از اصطلاح است. در وجوه و نظائر، کاربردهای مختلف یک کلمه در قرآن مد نظر است؛ ولی متشابه به معانی محتمل یک آیه معطوف می باشد. از اقسام چهارگانه ای که آیت الله معرفت برای وجوه و نظائر برشمرده، سه قسم هیچ ارتباطی به وجوه و نظائر ندارد و برخی مثال هایی که برای قسم دیگر ذکر کرده، مربوط به محکم و متشابه است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال یازدهم، شماره دوم، پیاپی 21، پاییز و زمستان 1397

    علی اوسط باقری/ استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره    bagheri@qabas.net
    دریافت: 28/02/1397 ـ پذیرش: 13/07/1397

    چکیده
    در این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، کاربرد واژه های «وجوه» و «نظائر» در کتاب های وجوه و نظائر پیگیری، سخنان زرکشی در تعریف «وجوه و نظائر» و نقد وی بر تعریف ابن جوزی بررسی و تعریف ابن جوزی تأیید شده است. همچنین برداشت نادرست برخی محققان از بیان زرکشی در تعریف نظائر روشن و نیز اقسامی که آیت الله معرفت برای وجوه و نظائر ذکر کرده اند، بررسی شده است.
    طبق تعریف ابن جوزی «نظائر» واژه های همسانی است که در قرآن در معانی گوناگون استعمال شده است؛ و وجوه، معانی آنهاست. زرکشی به غلط، هم وجوه و هم نظائر را وصف الفاظ می داند. آیت الله معرفت و برخی دیگر در برداشتی نادرست از کلام زرکشی، نظائر را به الفاظ مترادف معنا کرده اند.
    «وجوه و نظائر» و «محکم و متشابه» دو مبحث مستقل علوم قرآن هستند و خلط آنها به یکدیگر خطا و خروج از اصطلاح است. در وجوه و نظائر، کاربردهای مختلف یک کلمه در قرآن مد نظر است؛ ولی متشابه به معانی محتمل یک آیه معطوف می باشد. از اقسام چهارگانه ای که آیت الله معرفت برای وجوه و نظائر برشمرده، سه قسم هیچ ارتباطی به وجوه و نظائر ندارد و برخی مثال هایی که برای قسم دیگر ذکر کرده، مربوط به محکم و متشابه است.
    کلیدواژه ها: وجوه و نظائر، محکم و متشابه، آیت الله معرفت، البرهان فی علوم القرآن، ابن جوزی، زرکشی، الفاظ مترادف، الفاظ مشترک.


    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    باقری، علی اوسط.(1397) اصطلاح‌‌شناسی «وجوه و نظائر» در علوم قرآن. دو فصلنامه قرآن شناخت، 11(2)، 63-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علی اوسط باقری."اصطلاح‌‌شناسی «وجوه و نظائر» در علوم قرآن". دو فصلنامه قرآن شناخت، 11، 2، 1397، 63-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    باقری، علی اوسط.(1397) 'اصطلاح‌‌شناسی «وجوه و نظائر» در علوم قرآن'، دو فصلنامه قرآن شناخت، 11(2), pp. 63-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    باقری، علی اوسط. اصطلاح‌‌شناسی «وجوه و نظائر» در علوم قرآن. قرآن شناخت، 11, 1397؛ 11(2): 63-