قرآن شناخت، سال دوازدهم، شماره دوم، پیاپی 23، پاییز و زمستان 1398، صفحات 21-

    تغییرپذیری و اصلاح رفتار انسان از دیدگاه قرآن کریم

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    محمدمصطفی اسعدی / *استادیار - گروه معارف، دانشگاه علوم پزشکی ایران / mm6307105@gmail.com
    چکیده: 
    عینی سازی جامعه ایدئال فرهنگی بر اساس نگاه وحیانی، مبتنی بر فهم نگره فرهنگی تمدنی قرآن کریم است. دستیابی به این وضعیت، نیازمند طی مقدماتی است که یکی از گام های نخست آن، بررسی این پرسش است که در نظرگاه قرآن، آیا اساساً اصلاح رفتار انسان، امکان پذیر است؟ چالش بحث درباره سه دسته از آیات وحی است که اولاً نگاه منفی به مشی رفتاری اکثریت جامعه بشریت دارند؛ ثانیاً اصلاح پذیری را در مورد افراد خاص منتفی می شمارند و ثالثاً مبلغان دینی را در شرایط خاصی ملزم به ترک اقدام می کنند. بر اساس یافته های پژوهش حاضر، دو دسته نخست ناظر به تجربه تاریخی و معاصر جوامع بشری از یک سو، و انسان شناسی قرآنی از سوی دیگر است که با شناساندن عوامل چالش زای درونی و بیرونی در مسیر فرهنگ معیار تکمیل می گردد. دسته سوم، در حقیقت ناشی از پیامدسنجی واقع گرایانه قرآن است که بخشی از برنامه ریزی فرهنگی قرآن تلقی می شود. در نتیجه، قرآن ضمن تأکید بر برنامه ریزی برای اصلاح همگانی رفتار انسان ها و بیان امکان و لزوم حاکمیت فرهنگ معیار در جهان بشریت، اصلاح رفتار تمامی انسان ها را بر اساس سنت الهی در مختار بودن آدمی، منتفی می داند؛ هرچند وظیفه ابلاغ عمومی پیام دین را برای اتمام حجت، ثابت و لازم می داند.
    Article data in English (انگلیسی)
    Full Text:
    متن کامل مقاله: 

    سال دوازدهم، شماره دوم، پیاپی 23، پاییز و زمستان 1398

    محمدرضا جباری/ دانشیار گروه تاریخ موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره    jabbari38@yahoo.com
    محمدمصطفی اسعدی/ دکترای مدرسی تاریخ و تمدن اسلامی     mm6307105@gmail.com
    دریافت: 20/09/1397 ـ پذیرش: 26/01/1398

    چکیده
    عینی سازی جامعه ایدئال فرهنگی بر اساس نگاه وحیانی، مبتنی بر فهم نگره فرهنگی تمدنی قرآن کریم است. دستیابی به این وضعیت، نیازمند طی مقدماتی است که یکی از گام های نخست آن، بررسی این پرسش است که در نظرگاه قرآن، آیا اساساً اصلاح رفتار انسان، امکان پذیر است؟ چالش بحث درباره سه دسته از آیات وحی است که اولاً نگاه منفی به مشی رفتاری اکثریت جامعه بشریت دارند؛ ثانیاً اصلاح پذیری را در مورد افراد خاص منتفی می شمارند و ثالثاً مبلغان دینی را در شرایط خاصی ملزم به ترک اقدام می کنند. بر اساس یافته های پژوهش حاضر، دو دسته نخست ناظر به تجربه تاریخی و معاصر جوامع بشری از یک سو، و انسان شناسی قرآنی از سوی دیگر است که با شناساندن عوامل چالش زای درونی و بیرونی در مسیر فرهنگ معیار تکمیل می گردد. دسته سوم، در حقیقت ناشی از پیامدسنجی واقع گرایانه قرآن است که بخشی از برنامه ریزی فرهنگی قرآن تلقی می شود. در نتیجه، قرآن ضمن تأکید بر برنامه ریزی برای اصلاح همگانی رفتار انسان ها و بیان امکان و لزوم حاکمیت فرهنگ معیار در جهان بشریت، اصلاح رفتار تمامی انسان ها را بر اساس سنت الهی در مختار بودن آدمی، منتفی می داند؛ هرچند وظیفه ابلاغ عمومی پیام دین را برای اتمام حجت، ثابت و لازم می داند.
    کلیدواژه ها: تغییرپذیری انسان، قرآن و اصلاح انسان، رفتار انسان، اصلاح اجتماعی، حاکمیت فرهنگ معیار.
     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جباری، محمدرضا، اسعدی، محمدمصطفی.(1398) تغییرپذیری و اصلاح رفتار انسان از دیدگاه قرآن کریم. دو فصلنامه قرآن شناخت، 12(2)، 21-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدرضا جباری؛ محمدمصطفی اسعدی."تغییرپذیری و اصلاح رفتار انسان از دیدگاه قرآن کریم". دو فصلنامه قرآن شناخت، 12، 2، 1398، 21-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جباری، محمدرضا، اسعدی، محمدمصطفی.(1398) 'تغییرپذیری و اصلاح رفتار انسان از دیدگاه قرآن کریم'، دو فصلنامه قرآن شناخت، 12(2), pp. 21-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جباری، محمدرضا، اسعدی، محمدمصطفی. تغییرپذیری و اصلاح رفتار انسان از دیدگاه قرآن کریم. قرآن شناخت، 12, 1398؛ 12(2): 21-