قرآن شناخت، سال دوازدهم، شماره دوم، پیاپی 23، پاییز و زمستان 1398، صفحات 57-

    قرآن و زوجیت فراگیر مخلوقات

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ابوالفضل ساجدی / *استاد - گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / sajedi@qabas.net
    حامد ساجدی / *دکتری - فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه تهران پردیس فارابی / sajedi2@gmail.com
    چکیده: 
    در پاره ای از آیات و روایات، از زوج بودن آفریده ها سخن به میان آمده است. آیا این گزاره با یافته های علم بشری سازگار است؟ این دو سؤالی است که در این نوشتار پی گرفته می شود. گرچه اندیشمندان و مفسرین جسته و گریخته به این مقوله پرداخته اند، بررسی جامعی در این زمینه صورت نیافته است. دربارۀ معنا و مقصود از زوجیت، دست کم می توان چهار احتمال را مطرح کرد: جفت مکمل، مثل یا ضد داشتن یا مرکب بودن. مقالۀ پیش رو با رویکردی تحلیلی ـ توصیفی، نشان می دهد هر یک از این معانی، علاوه بر اینکه با لغت سازگارند، با ادلۀ نقلی تطابق نسبی دارند و می توانند مقصود ادله باشند. همچنین این معانی با دستاوردهای علم و عقل بشر نیز همسویند. علاوه بر چهار احتمال یادشده، احتمال اراده جمیع این معانی به نحو استعمال لفظ در بیش از یک معنا و همچنین احتمال ارادۀ معنای جامع بین چهار معنای یادشده نیز وجود دارد و قابل پذیرش است.
    Article data in English (انگلیسی)
    Full Text:
    متن کامل مقاله: 

    سال دوازدهم، شماره دوم، پیاپی 23، پاییز و زمستان 1398

    حامد ساجدی/ دانشجوی دکترای فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران، پردیس فارابی    sajedi2@gmail.com
    ابوالفضل ساجدی/ استاد گروه کلام و فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
    دریافت: 20/09/1397 ـ پذیرش: 18/02/1398

    چکیده
    در پاره ای از آیات و روایات، از زوج بودن آفریده ها سخن به میان آمده است. آیا این گزاره با یافته های علم بشری سازگار است؟ این دو سؤالی است که در این نوشتار پی گرفته می شود. گرچه اندیشمندان و مفسرین جسته و گریخته به این مقوله پرداخته اند، بررسی جامعی در این زمینه صورت نیافته است. دربارۀ معنا و مقصود از زوجیت، دست کم می توان چهار احتمال را مطرح کرد: جفت مکمل، مثل یا ضد داشتن یا مرکب بودن. مقالۀ پیش رو با رویکردی تحلیلی ـ توصیفی، نشان می دهد هر یک از این معانی، علاوه بر اینکه با لغت سازگارند، با ادلۀ نقلی تطابق نسبی دارند و می توانند مقصود ادله باشند. همچنین این معانی با دستاوردهای علم و عقل بشر نیز همسویند. علاوه بر چهار احتمال یادشده، احتمال اراده جمیع این معانی به نحو استعمال لفظ در بیش از یک معنا و همچنین احتمال ارادۀ معنای جامع بین چهار معنای یادشده نیز وجود دارد و قابل پذیرش است.
    کلیدواژه ها: قرآن، زوجیت، خلقت، مجردات، جفت های مکمل.
     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ساجدی، ابوالفضل، ساجدی، حامد.(1398) قرآن و زوجیت فراگیر مخلوقات. دو فصلنامه قرآن شناخت، 12(2)، 57-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ابوالفضل ساجدی؛ حامد ساجدی."قرآن و زوجیت فراگیر مخلوقات". دو فصلنامه قرآن شناخت، 12، 2، 1398، 57-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ساجدی، ابوالفضل، ساجدی، حامد.(1398) 'قرآن و زوجیت فراگیر مخلوقات'، دو فصلنامه قرآن شناخت، 12(2), pp. 57-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ساجدی، ابوالفضل، ساجدی، حامد. قرآن و زوجیت فراگیر مخلوقات. قرآن شناخت، 12, 1398؛ 12(2): 57-