، سال پانزدهم، شماره اول، پیاپی 28، بهار و تابستان 1401، صفحات 7-24

    چیستی «تفسیر فلسفی» و ارزیابی تلقّی‌های ناصواب از آن

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ احمد فربهی / دانشجوی دکتری علوم قرآن پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / ahmadfarbehi@rihu.ac.ir
    محمدباقر سعیدی روشن / دانشیار گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / mbsaeidi@gmail.com
    علی اکبر بابایی / دانشیار گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / ababayi@rihu.ac.ir
    حمید آریان / دانشیار گروه تفسیر و علوم قرآن مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / aryan@iki.ac.ir
    چکیده: 
    «تفسیر فلسفی»، تعبیر مستحدثی است که فارغ از صحت و سقم این ترکیب، گاه به معنای «تحمیل باورهای فلسفی بر قرآن» و گاه به معنای «کاربرد معلومات فلسفی در فهم و تفسیر قرآن» و گاه به معنای «تفسیر موضوعی آیات فلسفی» و امثال آن به کار می رود. این مقاله به روش توصیفی ـ تحلیلی و در بخش هایی به روش «تاریخی ـ تطبیقی» تلقی های گوناگون از عنوان «تفسیر فلسفی» را بررسی و نیز منطق به کارگیری آنها در مقام تفسیر آیات قرآنی را به اجمال ارزیابی کرده است. حاصل پژوهش نشان می دهد: تعبیر «تفسیر فلسفی» مسامحی بوده و تلقی آن به عنوان گونه یا روشی تفسیری موجه نیست. در میان اندیشمندان مسلمان، صدرالمتألهین با اصرار بر «ظاهرگرایی طریقی»، ظاهر را به کمک معلومات فلسفی، طریقی به سوی کشف حقایق قرآنی قرار داد و بدین سان، هم بر ضرورت کاربرد معلومات فلسفی تأکید کرد و هم با تحفظ بر ظواهر قرآن، گرایش به تحمیل آراء فلسفی بر آیات را نفی نمود. او به تفسیر موضوعی آیات فلسفی غنای جدیدی بخشید و معلومات فلسفی را قرینه ای برای فهم مقصود و مراد برخی آیات قرآنی قرار داد. علامه طباطبائی در تفسیر «المیزان» در جهت روشمند کردن آن کوشید. ایشان معلومات فلسفی را طریقی به سوی فهم لایه های معارف قرآنی می دانست و بر ضرورت بهره مندی از معلومات فلسفی در کشف دلالت ها و فهم معنای مراد برخی آیات، بدون تحمیل و ضمیمه کردن تأکید داشت. حکمای مفسر از معلومات فلسفی در جهت یافتن موضوعات فلسفی در آیات و انسجام بخشی به آنها و نیز به عنوان «قرینه صارفه» در کشف تحلیل منطقی مضامین قرآنی و استنباط لایه های معنایی برخی آیات و کشف استلزامات معنایی تعدادی از آیات استفاده کرده اند. نیز لزوم پرهیز از تحمیلِ آراء فلسفی بر آیات قرآنی و بهره مندی از حقایق وحیانی در تنقیح و تکمیل اندیشه ورزی های فلسفی از دستاوردهای جانبی این پژوهش است.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فربهی، احمد، سعیدی روشن، محمدباقر، بابایی، علی اکبر، آریان، حمید.(1401) چیستی «تفسیر فلسفی» و ارزیابی تلقّی‌های ناصواب از آن. ، 15(1)، 7-24

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    احمد فربهی؛ محمدباقر سعیدی روشن؛ علی اکبر بابایی؛ حمید آریان."چیستی «تفسیر فلسفی» و ارزیابی تلقّی‌های ناصواب از آن". ، 15، 1، 1401، 7-24

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فربهی، احمد، سعیدی روشن، محمدباقر، بابایی، علی اکبر، آریان، حمید.(1401) 'چیستی «تفسیر فلسفی» و ارزیابی تلقّی‌های ناصواب از آن'، ، 15(1), pp. 7-24

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فربهی، احمد، سعیدی روشن، محمدباقر، بابایی، علی اکبر، آریان، حمید. چیستی «تفسیر فلسفی» و ارزیابی تلقّی‌های ناصواب از آن. ، 15, 1401؛ 15(1): 7-24