، سال پانزدهم، شماره دوم، پیاپی 29، پاییز و زمستان 1401، صفحات 19-34

    نحو نص قرآنی؛ چیستی و چرایی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ جواد آسه / دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه پیام نور تهران / narok30114@yahoo.co.uk
    سیدمحمود طیب حسینی / استاد گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / tayyebhoseini@rihu.ac.ir
    چکیده: 
    نحو قرآنی به نحو «تعلیمی»، «علمی» و «نصی»؛ و نحو رایج و معروف به نحو «علمی»، «تعلیمی» و «تعلیمی ـ علمی» تقسیم می شود. تاکنون درباره نقش نحو رایج (نحو تعلیمی ـ علمی) در تفسیر قرآن، پژوهش هایی انجام شده است. اما «نحو نص قرآنی» دارای ویژگی ها و نیز تفاوت هایی با علم نحو (نحو تعلیمی ـ علمی) است و به نقش آن در تفسیر قرآن کمتر توجه شده است. این مقاله با استفاده از روش تحلیلی ـ توصیفی، ویژگی های نحو نص قرآنی و تفاوت های آن با نحو تعلیمی ـ علمی را بررسی می کند. یافته های پژوهش نشان می دهد که نحو نص قرآنی در مقایسه با نحو تعلیمی ـ علمی، معنامحور بوده و قواعد آن متکی به قرآن و مؤید به نظم و نثر عربی است و در تفسیر قرآن از آن استفاده می گردد. در این نحو، اختلافات مفسران، مکاتب نحوی و نحویان در توجیه اعرابی آیات بر پایه قواعد نحوی موجود در آیات با لحاظ معنا و تفسیر آیات، تحلیل و حل و فصل می شود.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    آسه، جواد، طیب حسینی، سیدمحمود.(1401) نحو نص قرآنی؛ چیستی و چرایی. ، 15(2)، 19-34

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جواد آسه؛ سیدمحمود طیب حسینی."نحو نص قرآنی؛ چیستی و چرایی". ، 15، 2، 1401، 19-34

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    آسه، جواد، طیب حسینی، سیدمحمود.(1401) 'نحو نص قرآنی؛ چیستی و چرایی'، ، 15(2), pp. 19-34

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    آسه، جواد، طیب حسینی، سیدمحمود. نحو نص قرآنی؛ چیستی و چرایی. ، 15, 1401؛ 15(2): 19-34