ًQur'an Shinakht, Volume 7, Issue 2, No 14, Year 2024 , Pages 115-

    وجوب وصیت از دیدگاه ساختارهای قرآنی

    Writers:
    Mahdi Salimi / دانشجوی دکترا فقه - پردیس بین الملل فردوسی مشهد / mehsalym@yahoo.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :وجوب وصیت از دیدگاه ساختارهای قرآنی
    Abstract: 
    وصیت، یکی از موضوعاتی است که مطلوبیت آن در قرآن کریم طی ساختارهایی بیان شده است. «ثابت و مقرر بودن فعل بر مکلف»، «ثبوت عمل بر عهدة افراد» و «مدح فاعلین به پرهیزگاری» از جمله ساختارهای خبری حاکی از مطلوبیت فعل در آیة وصیت (بقره: 180) هستند. واکاوی ساختارهای مزبور با تکیه بر رویکرد عملی فقیهان، نشان می دهد که این ساختارها بر وجوب وصیت و تأکید بر این وجوب دلالت دارند و برخلاف دیدگاه مشهور، نظر برخی فقیهان مبنی بر وجوب وصیت به هنگام فرا رسیدن مرگ، مطابق با دلالت این ساختارهاست. مشهور فقیهان که وصیت را مستحب می دانند و این حکم را به شرایط مزبور در آیه نیز تعمیم داده اند، گاهی این ساختارها را بر استحباب حمل کرده و گاهی قایل به نسخ آیه یا نسخ حکم وجوبی آن شده اند. این پژوهش توصیفی-تحلیلی روشن می کند که حمل ساختارهای حاکی از مطلوبیت در آیة وصیت، بر استحباب صحیح نیست و این آیه و حکم وجوبی مستفاد از آن نسخ نشده است.
    Full Text:
    متن کامل مقاله: 

    سال هفتم، شماره دوم، پیاپی 14، پاییز و زمستان 1393

    مهدی سلیمی / دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهد- پردیس بین الملل                        mahdi.salimi@stu.um.ac.ir

    محمدحسن حائری / استاد دانشگاه فردوسی مشهد                                                                     haeri-m@um.ac.ir

    حسین صابری / دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد                                                                            saberi@um.ac.ir

    دریافت: 14/09/1393ـ پذیرش: 10/03/1394

     

    چکیده

    وصیت، یکی از موضوعاتی است که مطلوبیت آن در قرآن کریم طی ساختارهایی بیان شده است. «ثابت و مقرر بودن فعل بر مکلف»، «ثبوت عمل بر عهدة افراد» و «مدح فاعلین به پرهیزگاری» از جمله ساختارهای خبری حاکی از مطلوبیت فعل در آیة وصیت (بقره: 180) هستند. واکاوی ساختارهای مزبور با تکیه بر رویکرد عملی فقیهان، نشان می دهد که این ساختارها بر وجوب وصیت و تأکید بر این وجوب دلالت دارند و برخلاف دیدگاه مشهور، نظر برخی فقیهان مبنی بر وجوب وصیت به هنگام فرا رسیدن مرگ، مطابق با دلالت این ساختارهاست. مشهور فقیهان که وصیت را مستحب می دانند و این حکم را به شرایط مزبور در آیه نیز تعمیم داده اند، گاهی این ساختارها را بر استحباب حمل کرده و گاهی قایل به نسخ آیه یا نسخ حکم وجوبی آن شده اند. این پژوهش توصیفی-تحلیلی روشن می کند که حمل ساختارهای حاکی از مطلوبیت در آیة وصیت، بر استحباب صحیح نیست و این آیه و حکم وجوبی مستفاد از آن نسخ نشده است.

    کلیدواژه ها: مطلوبیت، وصیت، وجوب، استحباب، ساختارهای قرآنی، عدم نسخ.

     


     

    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Salimi, Mahdi.(2024) وجوب وصیت از دیدگاه ساختارهای قرآنی. ًQur'an Shinakht, 7(2), 115-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mahdi Salimi."وجوب وصیت از دیدگاه ساختارهای قرآنی". ًQur'an Shinakht, 7, 2, 2024, 115-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Salimi, M.(2024) 'وجوب وصیت از دیدگاه ساختارهای قرآنی', ًQur'an Shinakht, 7(2), pp. 115-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Salimi, M. وجوب وصیت از دیدگاه ساختارهای قرآنی. ًQur'an Shinakht, 2024; 7(2): 115-