, Volume 11, Issue 2, No 21, Year 2025 , Pages 41-62

    Strategies and Methods for Institutionalizing the Culture of the Qur'an Based on the Innate Tendency of Man to Perfection and Beauty

    Writers:
    ✍️ Ali / PhD Student of Quran and Hadith Sciences
    Fathollah Najjarzadegan / Professor of Pardis Farabi, Tehran University / najarzadegan@ut.ac.ir
    Abstract: 
    In order to institutionalize the Qur'anic culture, teachers and culture makers have to pay special attention to the natural tendencies of human beings in the process of propagation and education, because the Qur'an is a word of God, the Creator of innate nature, and the language of the Quran is in harmony with the innate nature of human beings. This paper seeks to formulate educational strategies derived from human’s innate tendency to beauty and perfection. Through discovering the appropriate methods for implementing these strategies, it also seeks to institutionalize the Qur'anic worldviews, beliefs and values in the Qur'an's audience. In this research, Frankena’s logical model is used to derive the strategies and their related methods, and provide Qur'anic and narrative proofs for the discussed principles and methods. In this regard, based on "love for absolute perfection", the strategies of "explaining the perfection-creating culture of the Quran", "introducing the perfections of the Qur'an and the culture of the Quran" and "strengthening and enhancing the sense of perfection-seeking" and based on "the tendency toward beauty," the strategies of "observance of beauty and adornment in institutionalization "," highlighting the beauties of the Qur'an "and" enhancement of the Aesthetic tastes "have been extracted, and a total of 24 methods have been presented to implement these strategies
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :راهبردها و روش‌های نهادینه‌سازی فرهنگ قرآن بر پایه گرایش فطری انسان به کمال و زیبایی
    Abstract: 
    مربیان و فرهنگ سازان در فرایند تبلیغ، تعلیم و تربیت ناگزیرند برای نهادینه سازی فرهنگ قرآن، به گرایش های فطری بشر توجه ویژه کنند؛ چون قرآن کلام خداوند فطرت آفرین، و زبان قرآن هماهنگ با فطرت آدمیان است. این نوشته درصدد تدوین راهبردهایی تربیتی است که از گرایش فطری انسان به زیبایی و کمال استنتاج می شود و نیز بر آن است تا با کشف روش های مناسب برای اجرای این راهبردها، جهان بینی، باورها و ارزش های قرآنی را در مخاطبین قرآن نهادینه کند. در این پژوهش، برای استنتاج هر راهبرد و روش های مربوط به آن، از الگوی منطقی «فرانکنا» استفاده شده و شواهد قرآنی و روایی نیز برای مبانی، اصول و روش های مورد بحث ارائه شده است. در این زمینه بر مبنای «عشق به کمال مطلق»، راهبردهای «تبیین کمال بخشی فرهنگ قرآن»، «معرفی کمالات قرآن و فرهنگ قرآن» و «تقویت و ارتقای حس کمال خواهی» و بر مبنای «گرایش به زیبایی»، راهبردهای «رعایت زیبایی و آراستگی در نهادینه سازی»، «برجسته سازی زیبایی های قرآن» و «تقویت و اعتلای ذائقه زیبایی شناختی» استخراج شده و مجموعاً 24 روش نیز برای اجرای این راهبردها ارائه شده است.
    References: 
    • آرام، محمدرضا، 1382، «ترجمه‌ناپذيري قرآن كريم»، پیام جاویدان، ش1، 1382، ص74- 87.
    • ابراهیم‌نژاد، محمدرضا، 1389، «اعجاز تشريعي قرآن»، آینه معرفت، ش 24، ص 135-160.
    • ابن بابويه (شیخ صدوق)، محمد بن على‏، 1398ق، التوحید، تحقیق: هاشم حسينى، قم، جامعه مدرسين.
    • ـــــ ، 1362، الخصال، تحقیق: على‌اكبر غفاری، قم، جامعه مدرسين.
    • ـــــ ، 1378ق، عيون أخبار الرضا، تهران، جهان.
    • ابن سینا، ابوعلی، 1391، التعلیقات، مقدمه، تحقیق و تصحیح: سیدحسین موسویان، تهران، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
    • ابن فارس، احمد، بي‌تا، معجم مقاییس اللغة، تحقیق: عبدالسلام محمد هارون، قم، مكتب الاعلام الاسلامي.
    • ابن منظور، محمد بن مكرم‏، بي‌تا، لسان العرب، چ سوم، بیروت، دار صادر.
    • ارسطو، 1357، فن شعر، ترجمه عبدالحسین زرین‌کوب، تهران، امیرکبیر.
    • امام خمينى، روح الله، 1387، شرح چهل حديث (اربعين حديث)، چ بيستم، قم، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى.
    • باقری، خسرو، 1389، درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران (اهداف، مبانی و اصول)، چ دوم، تهران، علمی فرهنگی.
    • بحرانی، سیدهاشم، 1374، البرهان في تفسير القرآن، قم، مؤسسه بعثة.
    • بلاغى، محمدجواد، بي‌تا، آلاء الرحمن في تفسير القرآن‏، تحقیق واحد تحقیقات اسلامی بنياد بعثت، قم، وجدانى.
    • جوادی آملی، عبدالله، 1378، فطرت در قرآن، قم، اسراء.
    • حر عاملى، محمد بن حسن‏، 1380، الجواهر السنية في الأحاديث القدسية، چ سوم، تهران، دهقان.
    • حسین‌پور، داود و ديگران، 1392، «تحلیل مناسبات ادراکات زیبایی‌شناختی و تربیت و تبیین مبانی و اصول تربیت زیبایی‌شناختی از دیدگاه شهید مطهری و علامه جعفری»، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، ش 21.
    • خوش‌منش، ابوالفضل، 1389، حمل قرآن، چ دوم، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • دهخدا، علی‌اکبر، 1359، لغت‌نامه دهخدا، تهران، تهران.
    • دهقانی، ناهید، 1395، «نگاهی به عناصر زیبایی‌شناسانه در هفت‌پیکر نظامی»، فنون ادبی، سال هشتم، ش3.
    • ربیعی، هادی؛ پازوکی، شهرام، 1390، «مفهوم زیبایی نزد توماس آکوئینی»، اندیشه دینی، ش40.
    • رجب، مصطفی، 2006م، الاعجاز التربوی فی القرآن الکریم، اردن، جدارا للکتاب العالمی.
    • رضایی اصفهانی، محمدعلی، 1390، «بررسی اعجاز تربیتی قرآن»، قرآن و علم، ش 9.
    • سلطانی رنانی، مهدی، 1385، «درآمدی بر ابعاد اعجازی و زیباشناختی نظماهنگ قرآن»، پژوهش‌های قرآنی، ش45.
    • سید رضی، محمد بن حسین، 1379، نهج البلاغه، چ ششم، ترجمه و شرح علینقی فیض‌الاسلام، تهران، فقیه.
    • شاه‌آبادی، محمدعلی، 1386، رشحات البحار، ترجمه زاهد ويسى، تهران، پژوهشكده فرهنگ و انديشه اسلامى.
    • شهيد ثانى، زين‌الدين بن على‌، 1410ق، الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية، حاشیه سیدمحمد کلانتر، قم، داورى.
    • طبرسى، حسن بن فضل‏، 1412ق، مكارم الاخلاق‏، چ چهارم، قم، شريف رضى.
    • طوسى، محمد بن الحسن، 1411ق، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، بیروت، مؤسسة فقه الشيعة.
    • فقیهی، علی‌نقی؛ نجفی، حسن، 1395، «جایگاه گرایش‌های فطری در تعلیم و تربیت اسلامی از منظر علامه طباطبایی»، معرفت، ش 223.
    • فلوطین، 1366، دوره آثار فلوطین، ترجمه محمدحسن لطفی، تهران، خوارزمی.
    • فولادوند، محمدمهدى، 1418ق، ترجمه قرآن، چ سوم، تهران، دفتر مطالعات تاريخ و معارف اسلامى.
    • کواز، محمدکریم؛ سیدی، حسین، 1386، سبک‌شناسی اعجاز بلاغی قرآن، تهران، سخن.
    • کوئن، بروس، 1379، مبانی جامعه‌شناسی، چ یازدهم، ترجمه و اقتباس: غلام‌عباس توسلی و رضا فاضل، تهران، سمت.
    • كلينى، محمد بن يعقوب، 1429ق، الکافی، قم، دار الحديث.
    • متقی‌زاده، عیسی و ديگران، 1396، «زیبایی‌شناسی ضرباهنگ در سوره‌های نازعات و تکویر»، پژوهش‌های قرآنی، سال پنجم، ش 1، ص 101-127.
    • متقی هندی، حسام‌الدين، 1397ق، كنز العمّال فى سنن الأقوال و الأفعال، بيروت: مكتبة التراث الإسلامى.
    • زيد بن على بن الحسين، 1966م، مسند الإمام زيد (مسند زيد)، بيروت، دار مكتبة الحياة.
    • مشكينى اردبيلى، على، 1381، ترجمه قرآن، چ دوم، قم، الهادى.
    • مصباح یزدی، محمدتقی، 1384، به سوی خودسازی، چ چهارم، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • مصباحی طریقی، شیرین، 1393، «بررسی تعامل ارزش‌های زیبایی‌شناسانه صوت و تصویر بر مخاطب»، مطالعات رسانه‌ای، ش 25، ص13-22.
    • مطهری، مرتضی، بي‌تا، مجموعه آثار، قم، صدرا.
    • معرفت، محمدهادى‏، 1410ق، التمهيد في علوم القرآن‏، چ سوم، قم، مرکز مدیریت حوزه علميه قم.
    • معین، محمد، 1375، فرهنگ فارسی، چ نهم، تهران، چاپخانه سپهر.
    • ملاصدرا، محمد ابن ابراهیم، 1360، شواهد الربوبیة، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
    • ندایی، مژگان، 1378، «گونه‌شناسی فرهنگ سازمانی»، مصباح، ش31.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Ali, Najjarzadegan, Fathollah.(2025) Strategies and Methods for Institutionalizing the Culture of the Qur'an Based on the Innate Tendency of Man to Perfection and Beauty. , 11(2), 41-62

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ali ; Fathollah Najjarzadegan."Strategies and Methods for Institutionalizing the Culture of the Qur'an Based on the Innate Tendency of Man to Perfection and Beauty". , 11, 2, 2025, 41-62

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A, Najjarzadegan, F.(2025) 'Strategies and Methods for Institutionalizing the Culture of the Qur'an Based on the Innate Tendency of Man to Perfection and Beauty', , 11(2), pp. 41-62

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A, Najjarzadegan, F. Strategies and Methods for Institutionalizing the Culture of the Qur'an Based on the Innate Tendency of Man to Perfection and Beauty. , 2025; 11(2): 41-62