ًQur'an Shinakht, Volume 18, Issue 1, No 34, Year 2025 , Pages -

    A critical re-reading of verse 143 of Surah Al-Baqarah in the interpretations of the sects and the correlation between the concept of "ommate vasat" with "serate mostagheem"

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Mahboubeh musaeepour / استادیار گروه علوم قرآن و حدیث،دانشگاه پیام نور، تهران، ایران / m.mousaeipour@pnu.ac.ir
    doi 10.22034/qoranshenakht.2025.5001619
    Abstract: 
    The concept of "ommate vasat" is one of the concepts that has attracted the attention of commentators and researchers in the field of Quran and Hadith sciences, and various opinions about its meaning have been expressed in verse 143 of Surah Al-Baqarah. While it seems that these opinions are not enough to convince minds about some questions raised about this concept and the content of the verse, and it still requires more delay in solving these shortcomings. In this regard, the current research focuses on the context and attention in the words and key words of other verses, including the word "j"a"l" as well as the interpretation of the Qur'an to the Qur'an, and analyzes the meaning of the verse about the "ommate vasat". This analysis proves; The space of the verse is connected with the previous verse in order to explain and emphasize its serate mostagheem and quality. In this approach "j"a"l" of the ommate vasat means the explanation of the straight path and means the path whose characteristic is durability, obligation, stability and inviolability; It has deviated in order not to be caught. According to the continuation of the verse, according to the verses of the hadiths, on the Day of Judgment, Stay on this path is also a witness, a witness and a measure of people's actions.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بازخوانی انتقادی آیه 143 سوره بقره در تفاسیر فریقین و نسبت سنجی مفهوم «امت وسط» با «صراط مستقیم»
    Abstract: 
    مفهوم امت وسط از جمله مفاهیمی است که توجه مفسران و محققان عرصه علوم قرآن و حدیث را به خود جلب نموده است و نظرات مختلفی پیرامون معنای آن در آیه ۱۴۳ سوره بقره بیان شده است. این در حالی است که به نظر می‌رسد این نظرات در اقناع سازی اذهان پیرامون برخی پرسش‌های مطرح شده حول این مفهوم و محتوای آیه، کافی نباشد و همچنان نیازمند درنگ بیشتر در رفع این کاستی¬ها است. در همین راستا، پژوهش حاضر با تمرکز برلغت و توجه درسیاق وکلید واژه‌های دیگرآیه از جمله واژگان «جعل» و نیز تفسیر قرآن به قرآن، به واکاوی پیرامون مراد آیه از امت وسط پرداخته است. این واکاوی اثبات می¬‌کند؛ فضای آیه در پیوند محتوایی با آیه قبل در پی آن است تا صراط مستقیم و کیفیت آن را، تبیین و تاکید نماید. در این رویکرد، منظور از قرار دادن امت وسط، هدایت به صراط مستقیم با هدف جلوگیری از انحراف مسلمانان است. صراط مستقیم نیز راهی معنا می‌شود که متضمن ویژگی¬هایی نظیر دوام، الزام، ثبات و تخلف ناپذیری است.مسلمان ملزم بر این صراط، مطابق با ادامه آیه و به تایید متون دینی، در روز قیامت، شاهد،گواه و میزانی برای انسانها نیزهست.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    musaeepour, Mahboubeh.(2025) A critical re-reading of verse 143 of Surah Al-Baqarah in the interpretations of the sects and the correlation between the concept of "ommate vasat" with "serate mostagheem". ًQur'an Shinakht, 18(1), - https://doi.org/10.22034/qoranshenakht.2025.5001619

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mahboubeh musaeepour."A critical re-reading of verse 143 of Surah Al-Baqarah in the interpretations of the sects and the correlation between the concept of "ommate vasat" with "serate mostagheem"". ًQur'an Shinakht, 18, 1, 2025, -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    musaeepour, M.(2025) 'A critical re-reading of verse 143 of Surah Al-Baqarah in the interpretations of the sects and the correlation between the concept of "ommate vasat" with "serate mostagheem"', ًQur'an Shinakht, 18(1), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    musaeepour, M. A critical re-reading of verse 143 of Surah Al-Baqarah in the interpretations of the sects and the correlation between the concept of "ommate vasat" with "serate mostagheem". ًQur'an Shinakht, 2025; 18(1): -