قرآن شناخت، سال دوازدهم، شماره اول، پیاپی 22، بهار و تابستان 1398، صفحات 25-

    پژوهشی در معنای «کلّا» در قرآن مجید

    نویسندگان:
    سیدمحمود طیب حسینی / *استاد - گروه قرآن‌پژوهی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / tayyebhoseini@rihu.ac.ir
    سیدعبدالرسول حسینی زاده / *دانشگاه علوم و معارف قران کریم / hosseiny43@yahoo.com
    چکیده: 
    یکی از واژه های نسبتاً پرکاربرد در قرآن مجید، واژه «کلّا» است که 33 بار و در 15 سوره آمده است. دیدگاه رایج و مشهور، این واژه را به معنای ردع دانسته و در همه جای قرآن آن را «نه چنین است»، «هرگز» و نظیر اینها معنا می کند؛ در حالی که نحویان و مفسران درباره معنای این واژه اختلاف زیادی دارند. این پژوهش با روش تحلیلی ـ توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه ای، نُه دیدگاه در معنای «کلّا» شناسایی و آنها را بررسی کرده است. معانی شناسایی شده برای «کلّا» عبارت اند از: «ردع و زجر»، «حقاً»، «ألا»، «لا»ی نافیه، «ردّ»، «إی»، «نعم»، «قسم» و «سوف». نتیجه به دست آمده در مقاله این است که اولاً اصلی ترین معنای کلّا که در بیشتر 33 آیه قابل تطبیق است، معنای هشدار به مخاطب درباره جمله بعد از کلّاست؛ ثانیاً با تأیید معنای ردع، این واژه در قرآن ساختاری چندمعنایی دارد و در 11 آیه قابل حمل بر دو معنای ردع و زجر نسبت به جمله قبل و هشدار درباره جمله بعد است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال دوازدهم، شماره اول، پیاپی 22، بهار و تابستان 1398

    سیدمحمود طیب حسینی/ دانشیار گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه    tayyebhoseini@rihu.ac.ir
    مدینه امانی/ دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشکده اصول دین
    سیدعبدالرسول حسینی زاده/ استادیار دانشکده علوم و معارف قرآن قم
    دریافت: 22/09/1397 ـ پذیرش: 05/03/1398

    چکیده
    یکی از واژه های نسبتاً پرکاربرد در قرآن مجید، واژه «کلّا» است که 33 بار و در 15 سوره آمده است. دیدگاه رایج و مشهور، این واژه را به معنای ردع دانسته و در همه جای قرآن آن را «نه چنین است»، «هرگز» و نظیر اینها معنا می کند؛ در حالی که نحویان و مفسران درباره معنای این واژه اختلاف زیادی دارند. این پژوهش با روش تحلیلی ـ توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه ای، نُه دیدگاه در معنای «کلّا» شناسایی و آنها را بررسی کرده است. معانی شناسایی شده برای «کلّا» عبارت اند از: «ردع و زجر»، «حقاً»، «ألا»، «لا»ی نافیه، «ردّ»، «إی»، «نعم»، «قسم» و «سوف». نتیجه به دست آمده در مقاله این است که اولاً اصلی ترین معنای کلّا که در بیشتر 33 آیه قابل تطبیق است، معنای هشدار به مخاطب درباره جمله بعد از کلّاست؛ ثانیاً با تأیید معنای ردع، این واژه در قرآن ساختاری چندمعنایی دارد و در 11 آیه قابل حمل بر دو معنای ردع و زجر نسبت به جمله قبل و هشدار درباره جمله بعد است.
    کلیدواژه ها: کلّا، ردع و زجر، هشدار، زبان قرآن، ادبیات قرآن، نحو قرآنی.
     


     


     

     

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    طیب حسینی، سیدمحمود، امانی، مدینه، حسینی زاده، سیدعبدالرسول.(1398) پژوهشی در معنای «کلّا» در قرآن مجید. دو فصلنامه قرآن شناخت، 12(1)، 25-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدمحمود طیب حسینی؛ مدینه امانی؛ سیدعبدالرسول حسینی زاده."پژوهشی در معنای «کلّا» در قرآن مجید". دو فصلنامه قرآن شناخت، 12، 1، 1398، 25-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    طیب حسینی، سیدمحمود، امانی، مدینه، حسینی زاده، سیدعبدالرسول.(1398) 'پژوهشی در معنای «کلّا» در قرآن مجید'، دو فصلنامه قرآن شناخت، 12(1), pp. 25-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    طیب حسینی، سیدمحمود، امانی، مدینه، حسینی زاده، سیدعبدالرسول. پژوهشی در معنای «کلّا» در قرآن مجید. قرآن شناخت، 12, 1398؛ 12(1): 25-