، سال سیزدهم، شماره اول، پیاپی 24، بهار و تابستان 1399، صفحات 39-58

    قرآن و غایت‌گرایی اخلاقی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    سیدعلی اکبر حسینی رامندی / استادیار گروه تفسیر، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی / a.hoseini@isca.ac.ir
    چکیده: 
    پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که قرآن کریم چگونه مخاطبان خود را به رعایت الزامات اخلاقی فراخوانده و نظریه هنجاری خود را بر چه پایه ای قرار داده است؟ نویسنده به روش کیفی، با توصیف و تحلیل مفاهیم اخلاقی قرآن به نتایج زیر دست یافته است. قرآن کریم برای ترغیب مخاطبان به زندگی اخلاقی، بر نتایج فعل اخلاقی تأکید کرده است؛ نتایج یادشده در قالب واژگانی مانند سعادت، فوز، فلاح، نجات، لذت، امنیت، بشارت، آرامش، رنج، تشویش، انذار، و شرح و بسط زندگی بهشتیان و دوزخیان، آموزه های قرآنی پرشماری را به خود اختصاص داده است که بازگوکنندة سازگاری فی الجمله اخلاق قرآنی با نظریه‎های غایت گراست. غایت گرایی با انسان شناسی قرآنی و اسلوب های تربیت اخلاقی قرآن سازگار است. غایت گرا بودن نظام اخلاقی قرآن، به مفهوم انکار ارزشِ فضیلت و مسئولیت اخلاقی نیست؛ در شماری از آیات، قرآن رفتارهایی را که با انگیزه انجام وظیفه اخلاقی انجام می گیرد یا منشأ آنها فضیلت انسانی است، می ستاید. قرآن مخاطبان خود را به فضیلت محوری و تکلیف مداری تشویق می کند و آن را دو راهبرد مؤثر در تربیت اخلاقی می داند؛ اما عام‎ترین پاسخ قرآن، برای توجیه همه الزامات اخلاقی، غایت فعل اخلاقی است؛ نه فضیلت انسانی و نه وظیفه اخلاقی. 
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسینی رامندی، سیدعلی اکبر.(1399) قرآن و غایت‌گرایی اخلاقی. ، 13(1)، 39-58

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدعلی اکبر حسینی رامندی."قرآن و غایت‌گرایی اخلاقی". ، 13، 1، 1399، 39-58

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسینی رامندی، سیدعلی اکبر.(1399) 'قرآن و غایت‌گرایی اخلاقی'، ، 13(1), pp. 39-58

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسینی رامندی، سیدعلی اکبر. قرآن و غایت‌گرایی اخلاقی. ، 13, 1399؛ 13(1): 39-58