قرآن شناخت، سال دهم، شماره اول، پیاپی 18، بهار و تابستان 1396، صفحات 17-

    معناداری و معرفت بخشی زبان قرآن از نگاه علامه طباطبایی

    نویسندگان:
    امیررضا اشرفی / *دانشیار - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / ashrafi@qabqs.net
    چکیده: 
    از پرسش های مهم معاصر دربارة زبان قرآن، معناداری و معرفت بخشی آن است. این مسائل در عصر علامه طباطبایی به طور جدی در محافل علمی به ویژه حوزه های علمیه مطرح نبوده اند، اما مفسر المیزان اشاراتی راهگشا در پاسخ به آنها داشته است. معناداری به باور علامه، ویژگیِ قابلیت انتقال مقصود مشخص گوینده به ذهن مخاطب هم زبان است. بر پایة این معیار، تمام گزاره های قرآنی اعم از اخباری و انشایی، معنادارند. به باور علامه اتکای صرف بر معیارهای تجربی در معناداری یک گزاره خواه در شکل «تحقیق‎پذیری تجربی» و خواه «ابطال‏پذیری» صحیح نیست. معیار معناداری گزاره های متافیزیکی متون دینی، قابلیت اثبات با معیارهای عقلی است. با این معیار، گزاره های قرآنی و دیگر متون دینی معنادارند. شناختاری بودن زبان قرآن ادله درون متنی و برون متنی فراوانی دارد؛ دوری قرآن از اختلاف، هماوردخوانی قرآن در ابعاد گوناگون، انعکاس علم و حکمت الهی در آن، توصیف قرآن به حق و حکیم و برهان پذیر بودن گزاره های قرآن از جمله این ادله و شواهد است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال دهم، شماره اول، پیاپی 18، بهار و تابستان 1396

    امیررضا اشرفی/ دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره                                       ashrafi@qabqs.net

    دریافت: 21/9/1395 ـ پذیرش: 22/2/1396

    چکیده

    از پرسش های مهم معاصر دربارة زبان قرآن، معناداری و معرفت بخشی آن است. این مسائل در عصر علامه طباطبایی به طور جدی در محافل علمی به ویژه حوزه های علمیه مطرح نبوده اند، اما مفسر المیزان اشاراتی راهگشا در پاسخ به آنها داشته است. معناداری به باور علامه، ویژگیِ قابلیت انتقال مقصود مشخص گوینده به ذهن مخاطب هم زبان است. بر پایة این معیار، تمام گزاره های قرآنی اعم از اخباری و انشایی، معنادارند. به باور علامه اتکای صرف بر معیارهای تجربی در معناداری یک گزاره خواه در شکل «تحقیق‎پذیری تجربی» و خواه «ابطال‏پذیری» صحیح نیست. معیار معناداری گزاره های متافیزیکی متون دینی، قابلیت اثبات با معیارهای عقلی است. با این معیار، گزاره های قرآنی و دیگر متون دینی معنادارند. شناختاری بودن زبان قرآن ادله درون متنی و برون متنی فراوانی دارد؛ دوری قرآن از اختلاف، هماوردخوانی قرآن در ابعاد گوناگون، انعکاس علم و حکمت الهی در آن، توصیف قرآن به حق و حکیم و برهان پذیر بودن گزاره های قرآن از جمله این ادله و شواهد است.

    کلیدواژه ها: معناداری، معرفت بخشی، شناختاری بودن، واقع نمایی، دلایل واقع نمایی، گزاره های قرآنی، علامه طباطبایی.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اشرفی، امیررضا.(1396) معناداری و معرفت بخشی زبان قرآن از نگاه علامه طباطبایی. دو فصلنامه قرآن شناخت، 10(1)، 17-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    امیررضا اشرفی."معناداری و معرفت بخشی زبان قرآن از نگاه علامه طباطبایی". دو فصلنامه قرآن شناخت، 10، 1، 1396، 17-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اشرفی، امیررضا.(1396) 'معناداری و معرفت بخشی زبان قرآن از نگاه علامه طباطبایی'، دو فصلنامه قرآن شناخت، 10(1), pp. 17-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اشرفی، امیررضا. معناداری و معرفت بخشی زبان قرآن از نگاه علامه طباطبایی. قرآن شناخت، 10, 1396؛ 10(1): 17-