, Volume 10, Issue 1, No 18, Year 2025 , Pages 51-72

    The Semantic Components of "the Jew" in the Qur'an Based on Syntagmatic Relations

    Writers:
    ✍️ Mahmoud Karimi / Associate Professor, Imam Sadeq University / karimiimahmoud@gmail.com
    Fatemeh / M.A in Qur'an and Hadith Sciences, University of Quranic Sciences and Education
    Abstract: 
    The Jews are an ethno-religious group that has been referred to more than any other ethnic groups in the Holy Qur'an. The frequent references to the Jews are focused on their opposition and hostility to Islam. Considering the repeated mention of these people and the frequent depiction of the story of the Israelites in the Holy Qur'an, it is essential for the Islamic community to have accurate knowledge of this tribe. Obviously, the main Islamic source to obtain and develop this recognition is the Holy Quran. One of the modern methods in revealing the purpose and meaning of the Qur'an in various subjects is the semantics of Quranic words and phrases. Based on this, the semantics of "the Jew" in the Quran can provide precise understanding of this people. In this article, through revealing the syntagm of each word signifying "the Jew" in the Qur'an and their explications, the semantic components of "the Jew" in the Qur'an including the doctrinal, ethical and practical components are obtained. These components are: denying God, aggression, covering facts, disobedience to God and Prophets, materialistic tendency, arrogance, rebellion, hostility, mockery, distraction, disagreement, ignorance, fear, jealousy and hypocrisy.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :مؤلفه های معنایی «یهود» در قرآن بر اساس روابط همنشینی
    Abstract: 
    یهود قومی است که در قرآن کریم در مقایسه با اقوام دیگر بیش از همه کانون بحث قرار گرفته و بارها به مخالفت و دشمنی آنها با اسلام اشاره شده است. با توجه به فراوانی ذکر این قوم و نقل مکرر داستان بنی اسرائیل در قرآن کریم، شناخت دقیق آنها برای جامعه‌ی اسلامی ضروری می نماید. بدیهی است منبع اصلی در اسلام برای کسب این شناخت، قرآن کریم است. یکی از شیوه های نوظهور در کشف مقصود و معنای قرآن در موضوعات مختلف، معنا شناسی واژه ها و عبارات قرآنی است. بر این مبنا، معنا شناسی «یهود» در قرآن، می تواند شناخت دقیقی از این قوم ارائه دهد. در این مقاله، با کشف همنشین های هریک از واژه های دالّ بر «یهود» در قرآن و بیان فراوانی آنها، مؤلفه های معنایی «یهود» در قرآن اعم از مؤلفه های اعتقادی، اخلاقی و عملی به دست  آمده  است. این مؤلفه ها عبارت اند از: انکار خدا، تجاوزگری، پوشاندن حقایق، نافرمانی در برابر خدا و پیامبران، گرایش به مادیات، تکبر، پیمان شکنی، عداوت و دشمنی، استهزا، ضلالت و اضلال، اختلاف، جهالت، ترس، حسادت و نفاق.
    References: 
    • آلوسي، محمود، 1415ق، روح‌ المعاني، بيروت، دار الكتب العلميه.
    • ابن‌منظور، محمدبن مکرم، 1416ق، لسان ‌العرب، بيروت، مؤسسه تاريخ ‌العربي.
    • جوادي آملي، عبدالله، 1389، تسنيم، قم، اسراء.
    • شفيعي، فاطمه، و محمود کريمي، 1391، دشمن‌شناسي با تکيه بر معني‌شناسي واژة «عدو» در قرآن کريم، تهران، دانشکدة علوم و فنون قرآن.
    • طباطبايى، سيدمحمدحسين، 1417ق، الميزان فى تفسير القرآن، قم، جامعة مدرسين.
    • طبرسي، فضل بن حسن، 1372، مجمع ‌البيان في تفسير القرآن، تهران، ناصرخسرو.
    • طوسي، محمدبن حسن، بي‌تا، التبيان‌ فى ‌تفسير القرآن، بيروت، دار احياء التراث العربى.
    • فراهيدي، خليل‌بن احمد، 1410ق، کتاب‌ العين، قم، هجرت.
    • مصطفوي، حسن، 1368، التحقيق في کلمات ‌القرآن، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Karimi, Mahmoud, , Fatemeh.(2025) The Semantic Components of "the Jew" in the Qur'an Based on Syntagmatic Relations. , 10(1), 51-72

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mahmoud Karimi; Fatemeh ."The Semantic Components of "the Jew" in the Qur'an Based on Syntagmatic Relations". , 10, 1, 2025, 51-72

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Karimi, M, , F.(2025) 'The Semantic Components of "the Jew" in the Qur'an Based on Syntagmatic Relations', , 10(1), pp. 51-72

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Karimi, M, , F. The Semantic Components of "the Jew" in the Qur'an Based on Syntagmatic Relations. , 2025; 10(1): 51-72