, Volume 11, Issue 1, No 20, Year 2025 , Pages 41-56

    Critique of Hermeneutic Thought of Mujtahid Shabestari, with Adaptation to Philosophical Hermeneutics

    Writers:
    ✍️ Mahmoud / Ph.D. in Qur'an and Hadith Sciences, Research Institute of Hawzah and University / mahmood0110@gmail.com
    Mahmoud Rajabi / / Professor, IKI / rajabi@iki.ac.ir
    Abstract: 
    Mujtahid Shabestari regards the interpretation of scriptures as subject to the hermeneutic general rule i.e. an understanding based on the logic of question and answer. He believes that, this question and answer are based on the interpreter's pre-knowledge, interests and expectations and the process of understanding is based on a hermeneutic circle, which all of them correspond to the basic bases of the theory of philosophical hermeneutics. Using a descriptive- analytical method the paper studies the hermeneutic thoughts of Shabestari and philosophical hermeneutics with a comparative perspective. The research findings show that, the hermeneutic thought of Mujtahid Shabestari, has an incoherence and internal contradiction, due to the combination of fundamental philosophical and principled analysis of hermeneutics, such as intentionalism, seeking the text's meaning in the historical context, necessity of refining the pre-knowledge and separating valid understanding from an invalid understanding. Also, the hermeneutic thought of Shabestari, which is in line with philosophical hermeneutics, has been criticized
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :نقد اندیشه‌ی هرمنوتیکی «مجتهد شبستری» با تطبیق بر هرمنوتیک فلسفی
    Abstract: 
    مجتهد شبستری تفسیر متون وحیانی را مشمول قاعدة عام هرمنوتیکی، یعنی «توقف فهم بر منطق پرسش و پاسخ» می داند و معتقد است: این پرسش و پاسخ مبتنی بر پیش دانسته ها، علایق و انتظارات مفسر است و فرایند فهم را تابع دور هرمنوتیکی می داند که همة این نکات بر محورهای اساسی نظریة «هرمنوتیک فلسفی» منطبق است. این پژوهش بر اساس روش «توصیفی –تحلیلی»، ضمن بررسی تطبیقی اندیشه هرمنوتیکی شبستری و هرمنوتیک فلسفی، به این نتیجه رهنمون شده است که اندیشة هرمنوتیکی مجتهد شبستری به سبب جمع خطوط اساسی تحلیل هرمنوتیک فلسفی و اصولی، مثل «قصدگرایی»، «جست وجوی معنای متن در زمینة تاریخی تولید اثر»، «ضرورت تنقیح پیش دانسته ها»، و «تفکیک فهم معتبر از فهم نامعتبر»، با تهافت و ناسازواری درونی مواجه است. همچنین آن بخش از نظرات هرمنوتیکی شبستری، که همسو با هرمنوتیک فلسفی است، به بوتة نقد گذاشته شده است.
    References: 
    • احمدی، بابک، 1372، ساختار و تأویل متن، تهران، مرکز.
    • اسعدی، محمد و دیگران، 1392، آسیب‌شناسی جریان‌های تفسیری، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • بلایشر،‌ ژوزف، 1380، گزیدة هرمنوتیک مدرن،‌ ترجمه: سعید جهانگیری، آبادان، پرسش.
    • پالمر، ریچارد، 1377، علم هرمنوتیک، ترجمه: محمدسعید حنایی کاشانی، تهران، هرمس.
    • پورحسن، قاسم، 1392، هرمنوتیک تطبیقی بررسی همانندی فلسفه تأویل در اسلام و غرب، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
    • پهلوان، مریم، سیدمرتضی حسینی شاهرودی، 1386، «تأملی در آرای هایدگر و گادامر»، انديشه ديني، ش22، ص41 - 62.
    • خسروپناه، عبدالحسین، 1380، «نقدی بر هرمنوتیک فلسفی»، رواق اندیشه، ش6، ص17 - 30.
    • کوزنزهوی، دیوید، 1371، حلقه انتقادی، ترجمه: مراد فرهادپور، تهران، گیل.
    • گرنت رابرت م، تریسی دیوید، 1385، تاریخچه مکاتب تفسیری و هرمنوتیکی کتاب مقدس، ترجمه و نقد: ابوالفضل ساجدی، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
    • مجتهد شبستری، محمد، 1383، تأملاتی در قرائت انسانی از دین، تهران، طرح نو.
    • ـــــ ، 1379، نقدی بر قرائت رسمی از دین، تهران، طرح نو.
    • ـــــ ، 1375، هرمنوتیک، کتاب و سنت، تهران، طرح نو.
    • نیچه و دیگران، 1379، هرمنوتیک مدرن، ترجمه: بابک احمدی و دیگران، تهران، مرکز.
    • واعظی، احمد، 1380، درآمدی بر هرمنوتیک، قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
    • ـــــ ، 1390، نظریه تفسیر متن، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • ورنو روژه، وال ژان، 1372، پدیدارشناسی و فلسفه‌های هست بودن، ترجمه: یحیی مهدوی،‌ تهران، خوارزمی.
    • هولاب، رابرت، 1375، یورگن هابرماس نقد در حوزه عمومی، ترجمه: حسین بشیریه، تهران، نی.
    • Connally, John M. and Thomas keutner (esd) (1988), Hermeneutics Versus science, University of Notterdam Press.
    • Gadamer, Hans Georg (1996), Truth and method, translated by Fredrick G. Lawrence, The mit press.
    • Grondin (1994), Introduction to Philosophical Hermeneutics, Yale University Press.
    • Habermas, J (1988). On the Logic of the Social Sciences, MIT Press: Cambridge, Mass.
    • Heidegger, Martin (1988), Being and Time, translated by J0hn Macquarrie and Edward robinson, Basil Blackwell.
    • Hirsch, Validity in Interpretation (1965), New Haven: Yale University Press.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Mahmoud, Rajabi, Mahmoud.(2025) Critique of Hermeneutic Thought of Mujtahid Shabestari, with Adaptation to Philosophical Hermeneutics. , 11(1), 41-56

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mahmoud ; Mahmoud Rajabi."Critique of Hermeneutic Thought of Mujtahid Shabestari, with Adaptation to Philosophical Hermeneutics". , 11, 1, 2025, 41-56

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, Rajabi, M.(2025) 'Critique of Hermeneutic Thought of Mujtahid Shabestari, with Adaptation to Philosophical Hermeneutics', , 11(1), pp. 41-56

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, Rajabi, M. Critique of Hermeneutic Thought of Mujtahid Shabestari, with Adaptation to Philosophical Hermeneutics. , 2025; 11(1): 41-56