ًQur'an Shinakht, Volume 17, Issue 2, No 33, Year 2025 , Pages 157-172

    The Semantic Analysis of the Terms "اف" and "تنهر" and their Interpretative Implications in Dealing with Parents with a Focus on Verses 23 and 24 of Surah Al-Isra

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Zohreh narimani / Assistant Professor at the University of Qur’anic Sciences and Teachings, Kermanshah / narimani@quran.ac.ir
    Mahboubeh musaeepour / Assistant Professor at the Department of Qur’anic Sciences and Hadith, Payame Noor University, Tehran / m.mousaeipour@pnu.ac.ir
    dor 20.1001.1.20081987.1403.17.2.10.5
    doi 10.22034/qoranshenakht.2025.5001268
    Abstract: 
    The status of parents and the necessity of respecting them is one of the important values in Qur’anic society, which God Almighty has explicitly mentioned in seven verses. The period of parents’ aging is among the times that have not been neglected in the Qur’an. In verses 23 and 24 of Sura Al-Isra, the manner of honoring elderly parents is explained through commanding and prohibiting phrases. These verses emphasize the special care and attention of children toward their parents, followed by five behavioral norms regarding being together during this time. Avoiding the word "اف" (ugh) and the prohibition of "Nahr" towards parents are among these commands. Interpreters have regarded " ugh " as the smallest expression of annoyance and "نهر" (yell) as a statement implying anger and disdain. Through a lexical approach and the method of interpreting Qur’an by Qur’an, this research proves that the context of the verse aims to clarify the foundation and quality of the presence of parents alongside their children during old age. The Qur’an uses the term "اف" (ugh), not as the slightest harsh word, but as a severe utterance implying pushing away and distancing, to signify their presence and enduring togetherness. Additionally, "نهر" (yell), besides being related to speech, refers to a behavior that results in pushing them away from oneself, thus making their presence undesirable. This interpretation elucidates a closer connection between the five mentioned recommendations and adequately explains the manner of speech and behavior towards parents in their old age.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی معنایی واژگان «اف» و «تنهر» و دلالت‌های تفسیری آن در رفتار با والدین با محوریت آیات 23 و 24 سورة اسراء
    Abstract: 
    جایگاه والدین و تکریم آنان از جمله ارزش‌های مهم جامعة قرآنی است که خدای تعالی در هفت آیه بدان تصریح نموده است. دوران کهولت و سالخوردگی والدین از جمله دوران‌هایی است که از توجه و اهتمام به آن در قرآن فروگذاری نشده است. در آیات 23 و 24 سورة اسراء، کیفیت تکریم در سالخوردگی پدر و مادر در گزاره‌هایی آمرانه و ناهیانه تبیین شده است. در این آیات بر عنایت و توجه ویژة فرزندان به والدین تأکید و در ادامه به پنج هنجار رفتاری دربارة با هم بودن در این مقطع زمانی توصیه شده است. احتراز از قول «اُف» و نهی از «نهر» والدین از جملة آن فرامین است. مفسران «اُف» را کوچک‌ترین کلام ناظر به ناراحتی، و «نهر» را سخن متضمن خشم و نفرت دانسته‌اند. این پژوهش با رویکرد لغوی و شیوة تفسیر قرآن به قرآن، اثبات می‌کند که فضای آیه در پی آن است که اساس و کیفیت حضور والدین در کنار فرزندان در دوران سالخوردگی را تبیین کند. قرآن برای این حضور و ماندن، از واژة «اُف» که نه به‌ معنای کمترین قول خشن، بلکه قول غلیظ متضمن راندن و دور نمودن است، استفاده کرده. «نهر» نیز افزون بر اشتمال در گفتار، در حوزة رفتاری به‌ معنای سخن خشن یا کاری است که سبب راندن آنها از نزد خود شود و این حضور را چرکین کند. این تفسیر، ارتباط وثیق‌تری بین پنج توصیة ذکرشده را روشن می‌سازد و نحوة گفتار و رفتار با والدین را در سنین پیری به‌خوبی تشریح می‌کند.
    References: 
    • قرآن کریم.
    • ابن‌درید، محمد بن ‌حسن (1407ق). جمهرة اللغه. بیروت: دار العلم للملائین.
    • ابن‌عاشور، محمدطاهر (1420ق). التحریر و التنویر المعروف بتفسیر ابن‌عاشور. بیروت: مؤسسة التاریخ العربی.
    • ابن‌منظور، محمد ‌بن ‌مکرم (1388ق). لسان العرب. تحقیق: احمد فارس. بیروت: دار صادر للطباعۀ و النشر.
    • ابوزهره، محمد (بی‌تا). زهرة التفاسیر. بیروت: دار الفکر.
    • ازهری، محمد بن ‌احمد (1421ق). تهذیب اللغة. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
    • آلوسى، محمود ‌بن ‌عبدالله (1415ق). روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی. بیروت: دار الکتب العلمیه.
    • ثعالبی، ابومنصور عبدالملک ‌بن ‌محمد (1414ق). فقه اللغة و سر العربیه. بیروت: دار الکتب العلمیه.
    • ثعلبى، احمد ‌بن ‌محمد (1422ق). الکشف و البیان المعروف تفسیر الثعلبی. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
    • حسینی زبیدی، محمد مرتضی (1414ق). تاج العروس من جواهر القاموس. تصحیح و تحقیق: علی هلالی و علی سیری. بیروت: دار الفکر.
    • راغب اصفهانی، حسین ‌بن ‌محمد (1412ق). المفردات فی غریب القرآن. تحقیق: صفوان عدنان داودی. دمشق/بیروت: دار القلم / الدار الشامیه.
    • زمخشرى، محمود ‌بن ‌عمر (‌1407ق). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الأقاویل فى وجوه التأویل. بیروت: دار الکتاب العربی مدرسی.
    • سمرقندى، نصر ‌بن ‌محمد (1416ق). تفسیر السمرقندى المسمى بحر العلوم. بیروت: دار الفکر.
    • سید قطب (1425ق). فى ظلال القرآن. بیروت: دار الشروق.
    • سیوطی، جلال‌الدین (1394ق). الإتقان فی علوم القرآن. مصر: الهیئة المصریة العامة للکتاب.
    • صادقی تهرانی، محمد (1405ق). الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن و السنه. بیروت: مؤسسۀ الوفاء.
    • طباطبائى، سیدمحمدحسین (1390ق). المیزان فی تفسیر القرآن. بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
    • طبرانی، سلیمان ‌بن ‌احمد (2008م). التفسیر الکبیر. اردن. اربد: دار الکتاب الثقافی.
    • طبرسى، فضل ‌بن‌ حسن‏ (1372). مجمع البیان فی تفسیر القرآن‏. به‌کوشش: فضل‏الله یزدى طباطبایى و هاشم رسولی محلاتی. تهران: ناصرخسرو.
    • طبری، ابوجعفر محمد بن ‌جریر (1412ق). جامع البیان فی تفسیر القرآن. بیروت: دار المعرفه.
    • طوسى، محمد‌ بن‌ حسن‏ (بی‌تا). التبیان فی تفسیر القرآن. به‌کوشش: احمد حبیب. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
    • عیاشی، محمد ‌بن ‌مسعود (1380). التفسیر (تفسیر العیاشی). تهران: مکتبة العلمیة الاسلامیة.
    • فخر رازی، محمد ‌بن‌ عمر (1420ق). ‏التفسیر الکبیر (مفاتیح الغیب). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
    • فراهیدی، خلیل ‌بن ‌احمد (1410ق). کتاب العین. مؤسسة دار الهجرة.
    • فضل‌الله، محمدحسین (1419ق). من وحى القرآن. بیروت: دار الملاک.
    • فیض کاشانی، محمد ‌بن‌ شاه‌مرتضی (1415ق). تفسیر الصافی. تهران: مکتبة الصدر.
    • قمى، على ‌بن ‌ابراهیم (1363). تفسیر القمی. قم: دار الکتاب.
    • ماتریدی، محمد‌ بن ‌محمد (بی‌تا). التفسیر الماتریدی. بیروت: دار الکتب العلمیه.
    • ماوردى، على ‌بن ‌محمد (بی‌تا). النکت و العیون تفسیر الماوردى. بیروت: دار الکتب العلمیه، منشورات محمد علی بیضون.
    • مدرسى، محمدتقى (‏1419ق). من هدى القرآن‏. تهران‏: دار محبی الحسین.
    • مراغی، احمد بن ‌مصطفی (بی‌تا). تفسیر المراغی. بیروت: دار الفکر.
    • مکارم شیرازی، ناصر (1378). تفسیر نمونه. تهران: دار الکتب الاسلامیه.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    narimani, Zohreh, musaeepour, Mahboubeh.(2025) The Semantic Analysis of the Terms "اف" and "تنهر" and their Interpretative Implications in Dealing with Parents with a Focus on Verses 23 and 24 of Surah Al-Isra. ًQur'an Shinakht, 17(2), 157-172 https://doi.org/10.22034/qoranshenakht.2025.5001268

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Zohreh narimani; Mahboubeh musaeepour."The Semantic Analysis of the Terms "اف" and "تنهر" and their Interpretative Implications in Dealing with Parents with a Focus on Verses 23 and 24 of Surah Al-Isra". ًQur'an Shinakht, 17, 2, 2025, 157-172

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    narimani, Z, musaeepour, M.(2025) 'The Semantic Analysis of the Terms "اف" and "تنهر" and their Interpretative Implications in Dealing with Parents with a Focus on Verses 23 and 24 of Surah Al-Isra', ًQur'an Shinakht, 17(2), pp. 157-172

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    narimani, Z, musaeepour, M. The Semantic Analysis of the Terms "اف" and "تنهر" and their Interpretative Implications in Dealing with Parents with a Focus on Verses 23 and 24 of Surah Al-Isra. ًQur'an Shinakht, 2025; 17(2): 157-172