ًQur'an Shinakht, Volume 10, Issue 1, No 18, Year 2024 , Pages 17-

    معناداری و معرفت بخشی زبان قرآن از نگاه علامه طباطبایی

    Writers:
    Amirreza Ashrafi / دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / ashrafi@qabqs.net
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :معناداری و معرفت بخشی زبان قرآن از نگاه علامه طباطبایی
    Abstract: 
    از پرسش های مهم معاصر دربارة زبان قرآن، معناداری و معرفت بخشی آن است. این مسائل در عصر علامه طباطبایی به طور جدی در محافل علمی به ویژه حوزه های علمیه مطرح نبوده اند، اما مفسر المیزان اشاراتی راهگشا در پاسخ به آنها داشته است. معناداری به باور علامه، ویژگیِ قابلیت انتقال مقصود مشخص گوینده به ذهن مخاطب هم زبان است. بر پایة این معیار، تمام گزاره های قرآنی اعم از اخباری و انشایی، معنادارند. به باور علامه اتکای صرف بر معیارهای تجربی در معناداری یک گزاره خواه در شکل «تحقیق‎پذیری تجربی» و خواه «ابطال‏پذیری» صحیح نیست. معیار معناداری گزاره های متافیزیکی متون دینی، قابلیت اثبات با معیارهای عقلی است. با این معیار، گزاره های قرآنی و دیگر متون دینی معنادارند. شناختاری بودن زبان قرآن ادله درون متنی و برون متنی فراوانی دارد؛ دوری قرآن از اختلاف، هماوردخوانی قرآن در ابعاد گوناگون، انعکاس علم و حکمت الهی در آن، توصیف قرآن به حق و حکیم و برهان پذیر بودن گزاره های قرآن از جمله این ادله و شواهد است.
    Full Text:
    متن کامل مقاله: 

    سال دهم، شماره اول، پیاپی 18، بهار و تابستان 1396

    امیررضا اشرفی/ دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره                                       ashrafi@qabqs.net

    دریافت: 21/9/1395 ـ پذیرش: 22/2/1396

    چکیده

    از پرسش های مهم معاصر دربارة زبان قرآن، معناداری و معرفت بخشی آن است. این مسائل در عصر علامه طباطبایی به طور جدی در محافل علمی به ویژه حوزه های علمیه مطرح نبوده اند، اما مفسر المیزان اشاراتی راهگشا در پاسخ به آنها داشته است. معناداری به باور علامه، ویژگیِ قابلیت انتقال مقصود مشخص گوینده به ذهن مخاطب هم زبان است. بر پایة این معیار، تمام گزاره های قرآنی اعم از اخباری و انشایی، معنادارند. به باور علامه اتکای صرف بر معیارهای تجربی در معناداری یک گزاره خواه در شکل «تحقیق‎پذیری تجربی» و خواه «ابطال‏پذیری» صحیح نیست. معیار معناداری گزاره های متافیزیکی متون دینی، قابلیت اثبات با معیارهای عقلی است. با این معیار، گزاره های قرآنی و دیگر متون دینی معنادارند. شناختاری بودن زبان قرآن ادله درون متنی و برون متنی فراوانی دارد؛ دوری قرآن از اختلاف، هماوردخوانی قرآن در ابعاد گوناگون، انعکاس علم و حکمت الهی در آن، توصیف قرآن به حق و حکیم و برهان پذیر بودن گزاره های قرآن از جمله این ادله و شواهد است.

    کلیدواژه ها: معناداری، معرفت بخشی، شناختاری بودن، واقع نمایی، دلایل واقع نمایی، گزاره های قرآنی، علامه طباطبایی.


     

    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ashrafi, Amirreza.(2024) معناداری و معرفت بخشی زبان قرآن از نگاه علامه طباطبایی. ًQur'an Shinakht, 10(1), 17-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Amirreza Ashrafi."معناداری و معرفت بخشی زبان قرآن از نگاه علامه طباطبایی". ًQur'an Shinakht, 10, 1, 2024, 17-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ashrafi, A.(2024) 'معناداری و معرفت بخشی زبان قرآن از نگاه علامه طباطبایی', ًQur'an Shinakht, 10(1), pp. 17-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ashrafi, A. معناداری و معرفت بخشی زبان قرآن از نگاه علامه طباطبایی. ًQur'an Shinakht, 2024; 10(1): 17-