, Volume 13, Issue 2, No 25, Year 2025 , Pages 61-74

    Rubin's View and the Interpretation of “al-Dokhan Mobin”

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Mohammad reza Amin / Assistant Professor at Imam Khomeini Educational and Research Institute / mr.amin451@yahoo.com
    Abstract: 
    Rubin's view on the signification of “al-Dokhan Mobin” in verse ten of Surah al-Dokhan and his opinion about some commentators’ interpretation of this phrase stipulates that although the signification of this phrase is otherworldly, the commentators have expressed a worldly signification for it in order to praise the Prophet of Islam. Following a syllogistic purpose and acting according to their ideas about him, they have expressed a post-Qur'anic image of him, in contrary to the Qur'anic image, to show that the prophet has special powers to confront the polytheists in Mecca. This study examines the relevance of this view to interpretive evidence through critical analysis. Examination of Rubin's documents, and other documents that he has not presented, as well as attention to the capacity of the language of the Qur'an and the multifaceted nature of the significations and the possibility of multiple instances of its expressions shows that: firstly, there is a ground for the signification of this phrase for worldly signification and secondly, we have evidence of the type of indications cited which also confirms the secular signification. Thus, neither Rubin's accusation against Muslim commentators is defensible, nor is the worldly signification of some of them baseless
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :دیدگاه روبین و تفسیر «دخان مبین»
    Abstract: 
    دیدگاه روبین به مدلول «دخان مبین» در آیه‌ی 10 سوره‌ی دخان و نظر وی در مورد برداشت برخی از مفسران از این عبارت، تصریح دارد که مفسران، به رغم اخروی بودن مدلول آن، به منظور تمجید از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم و با اهداف جدلی و بر اساس ایده های خود درباره‌ی ایشان، مدلولی دنیوی برای آن بیان کرده اند تا برخلاف تصویر قرآنی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم، تصویری پساقرآنی از ایشان ترسیم کنند و آن حضرت را در مکه نیز دارای قدرت های خاص برای مقابله با مشرکان نشان دهند. این نوشتار در پی آن است که به روش تحلیلی انتقادی تطابق این دیدگاه با قرائن و مستندات تفسیری را بررسی نماید. بررسی مستندات روبین، و سایر مستنداتی که او مطرح نکرده است و نیز توجه به ظرفیت زبان قرآن و چندسطحی بودن مدالیل و امکان تعدد مصادیق عبارات آن، نشان می دهد که اولاً زمینه‌ی دلالت این عبارت بر مدلول دنیوی نیز وجود دارد و ثانیاً قرائن و شواهدی از سنخ قرائن مورد استناد روبین داریم که بر مدلول دنیوی نیز صحه می گذارند. پس نه اتهام روبین به مفسران مسلمان قابل دفاع است و نه مدلول دنیوی پیشنهادی برخی از آنها بی پایه است. 
    References: 
    • آلوسى، سيدمحمود، بي‌تا، روح المعانى فى تفسير القرآن العظيم، تحقيق على عبدالبارى عطية، بيروت، دارالکتب العلمية.
    • ابن سعد، محمد، بي‌تا، الطبقات الکبري، بيروت، دار صادر.
    • ابن عاشور، محمد بن طاهر، بي‌تا، التحرير و التنوير، بي‌جا، بي‌نا.
    • ابن فارس، احمد بن فارس، 1404ق، معجم مقاييس اللغة، قم، مکتب الاعلام الاسلامي.
    • ابن منظور، محمد بن مکرم، 1414ق، لسان العرب، چ سوم، بيروت، دار صادر.
    • ازهري، محمد بن احمد، 1421ق، تهذيب اللغة، بيروت، دار احياء التراث العربي.
    • اسعدي، محمد، 1385، سايه‌ها و لايه‌هاي معنايي: درآمدي بر نظرية معناشناسي مستقل فرازهاي قرآني در پرتو روايات تفسيري، قم، بوستان کتاب.
    • امين، نصرت، 1361، مخزن العرفان در تفسير قرآن، تهران، نهضت زنان مسلمان.
    • برقي، احمد بن محمد بن خالد، 1370، المحاسن، تحقيق جلال‌الدين حسيني، تهران، دار الکتب الاسلامية.
    • بلخى، مقاتل بن سليمان، 1423ق، تفسير مقاتل بن سليمان، تحقيق عبدالله محمود شحاته، بيروت، دار إحياء التراث.
    • تسترى، ابومحمد سهل بن عبدالله، 1423ق، تفسير التسترى، تحقيق محمد باسل عيون السود، بيروت، دارالکتب العلمية.
    • جوادي آملي، عبدالله، 1380، تفسير موضوعي قرآن کريم، معاد در قرآن، قم، اسراء.
    • حر عاملي، محمد بن الحسن، 1414ق، وسائل الشيعة، چ دوم، تحقيق مؤسسة آل البيت لإحياء التراث،، قم، مؤسسة آل البيت.
    • حق‌شناس، علي محمد، سامعي، حسين، انتخابي، نرگس، 1380، فرهنگ معاصر هزاره انگليسي ـ فارسي، تهران، فرهنگ معاصر.
    • حقى بروسوى، اسماعيل، بي‌تا، تفسير روح البيان، بيروت، دار الفکر.
    • زبيدي، محمد بن محمد، 1414ق، تاج العروس من جواهر القاموس، بيروت، دار الفکر.
    • سيوطى، جلال‌الدين، 1404ق، الدر المنثور فى تفسير المأثور، قم، کتابخانه آية الله مرعشى نجفى.
    • صدوق، محمد بن علي، 1404ق، من لايحضره الفقيه‏، چ دوم‏، قم، جامعه مدرسين‏.
    • ـــــ ، بي‌تا، علل الشرائع‏، قم، داوري.
    • صنعاني، عبدالرزاق، بي‌تا، المصنف، تحقيق حبيب الرحمن الأعظمي، بي‌جا، بي‌نا.
    • ـــــ ، 1410، تفسير القرآن، تحقيق مصطفى مسلم محمد، رياض، مکتبة الرشد للنشر والتوزيع.
    • طباطبايي، سيدمحمدحسين، 1417ق، الميزان في تفسير القرآن، چ پنجم، قم، دفتر انتشارات اسلامى جامعة مدرسين حوزه علميه قم.
    • طبرسى، فضل بن حسن، 1372، مجمع البيان فى تفسير القرآن، چ سوم، با مقدمه محمدجواد بلاغى، تهران، ناصرخسرو.
    • طبرى، ابو جعفر محمد بن جرير، 1412ق، جامع البيان فى تفسير القرآن، بيروت، دار المعرفة.
    • طوسي، محمد بن حسن، بي‌تا، التبيان في تفسير القرآن، با مقدمة شيخ آغابزرگ تهرانى و تحقيق احمد قصير عاملى بيروت، دار احياء التراث العربى.
    • عروسى حويزى، عبد على بن جمعه، 1415ق، تفسير نور الثقلين، تحقيق سيدهاشم رسولى محلاتى، قم، اسماعيليان.
    • عياشى، محمد بن مسعود، 1380ق، کتاب التفسير، تحقيق سيدهاشم رسولى محلاتى، تهران، علميه.
    • قمي، علي بن ابراهيم، 1367، تفسير قمي، چ چهارم، تحقيق طيب موسوي جزايري، قم، دار الکتاب.
    • کريمي، مصطفي، 1385، «معجزات و کرامات پيامبر اعظم»، معرفت، ش 108، ص‌10ـ22.
    • کلينى، محمد بن يعقوب، 1362، الکافي،‏ چ دوم، تهران، اسلاميه.
    • مراغى، احمد بن مصطفى، بي‌تا، تفسير المراغى، بيروت، داراحياء التراث العربى.
    • مصباح يزدي، محمدتقي، 1376، معارف قرآن 1/3، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1384، آموزش عقائد، چ 17، بي‌جا، شرکت چاپ و نشر بين‌الملل سازمان تبليغات اسلامي.
    • ـــــ ، 1389، قرآن‌شناسي، چ دوم، تحقيق محمود رجبي، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1390، جهان‌شناسي، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • مفيد، محمد بن محمد، 1414ق، الإرشاد، چ دوم، تحقيق مؤسسة آل البيت لتحقيق التراث، بيروت، دار المفيد.
    • مقاتل بن سليمان، 1423ق، تفسير مقاتل بن سليمان، تحقيق عبدالله محمود شحاته، بيروت، دار احياء التراث العربي.
    • Bosworth, C. E., Donzel, E. Van, Heinrichs, W.P., and Lecomte, G. (1995), The Encyclopaedia of Islam, viii, Leiden, Brill.
    • Bosworth, C. E., Donzel, E. Van, Levis, B., and Pellat Ch. (1997), The Encyclopaedia of Islam, iv, Leiden, Bril.
    • McAuliffe, Jane Dammen (2006), Encyclopaedia of the Qurʼān, v, Leiden–Boston, Brill.
    • Rubin, Uri (2011), "“A Day When Heaven Shall Bring a Manifest Smoke” (Q. 44:10–11): A Comparative Study of the Qurʾānic and Post-Qurʾānic Image of the Muslim Prophet", in Nicolet Boekhoff-van der Voort, Kees Versteegh and Joas Wagemakers (eds.), The Transmission and Dynamics of the Textual Sources of Islam: Essays in Honour of Harald Motzki (Leiden: E.J. Brill, 2011), pp. 251-78.
    • Wehmeier, Sally (2009), Oxford Advanced Learner's Dictionary of Current English, Oxford University Press, 7th edition.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Amin, Mohammad reza.(2025) Rubin's View and the Interpretation of “al-Dokhan Mobin”. , 13(2), 61-74

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad reza Amin."Rubin's View and the Interpretation of “al-Dokhan Mobin”". , 13, 2, 2025, 61-74

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Amin, M.(2025) 'Rubin's View and the Interpretation of “al-Dokhan Mobin”', , 13(2), pp. 61-74

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Amin, M. Rubin's View and the Interpretation of “al-Dokhan Mobin”. , 2025; 13(2): 61-74