, Volume 16, Issue 1, No 30, Year 2025 , Pages 7-22

    The Secret of the Qur’an's Different Calls for Giving Money for the Sake of God (Infaq)

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Abolfazl fatehi / the Fourth Level Student of Qum Seminary / FatemehAbolfazlHf@gmail.com
    Abstract: 
    Using descriptive-analytical method and library resources, this paper aims at investigating the secret of different calls for charity in the Qur'an based on the fact that there are three calls for charity in the Qur'an. The initial stage of calls for infaq begins by addressing the infidels indirectly by drawing a triangle (God, the Provider; divine sustenance; and the one giving in charity). In the middle stage, the Qur'an's calls upon its followers to give in charity and forms a direct communication between God the Almighty and all of His believing servants, by drawing the same triangle, of course. The final stage is the most noble call for infaq in the form of a direct address of God Almighty, especially those believing in his last prophet, by inducing the successorship of believers for the Glorious God in the form of the God-pleasing act of giving in charity to the other servants of God. In this noblest call for infaq in the Qur'an, there is no sign of the aforementioned triangle, but rather by inducing the monotheistic vision of God's successorship in the position of divine actions, the independence of the donating believer and the sustenance to be donated in relation to their original owner (God, the Glorious) has been ignored and "successorship-based infaq " (infaq-e Istikhlafi) - not only infaq of divine sustenance - has been brought up. In the Qur'an, the effect of successorship-based infaq is to join the believers who are God's friend
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :راز فراخوان‌های متفاوت قرآن به انفاق
    Abstract: 
    این مقاله که به هدف بررسی راز فراخوان های متفاوت قرآن به انفاق با روش کتابخانه ای و توصیفی ـ تحلیلی تدوین شده، بر آن است که سه مرتبه فراخوان به انفاق در قرآن وجود دارد. مرتبه ابتدایی دعوت به انفاق با مخاطب قرار دادن کفار به صورت غیرمستقیم و گویا با ترسیم مثلث سه ضلعی (خدای رازق، رزق الهی و شخص انفاقگر) آغاز می گردد. سپس در مرتبه میانی فراخوان قرآن به انفاق، تخاطب به صورت مستقیم بین خدای سبحان و عموم بندگان مؤمنش شکل می گیرد، البته با ترسیم همان مثلث سه ضلعی. مرتبه نهایی راقی ترین فراخوان قرآن به انفاق، در قالب خطاب مستقیم خدای سبحان بخصوص مؤمنانِ به آخرین پیامبرش با القای نگاه جانشینی مؤمن انفاقگر از خدای سبحان در مقام اراده و فعل خداپسند انفاق به سایر بندگان خداست. در این عالی ترین فراخوان قرآن به انفاق، دیگر نشانی از مثلث سه ضعلی مزبور نیست، بلکه با القای بینش توحیدی جانشینی خدا در مقام افعال الهی، استقلال مؤمن انفاقگر و رزق انفاق شونده در ارتباط با مالک اصلی شان (یعنی خدای سبحان) نادیده گرفته شده و «انفاق استخلافی» ـ نه فقط انفاق رزق الهی ـ مطرح گشته است. اثر انفاق استخلافی در قرآن، پیوستن به مؤمنان صدیق الهی بیان شده است.
    References: 
    • نهج‌البلاغه، 1414ق، تحقيق صبحي صالح، قم، هجرت.
    • ابن ابي‌جمهور، محمدبن زين‌الدين، 1405ق، عوالي اللئالي العزيزية في الاحاديث الدينية، قم، سيدالشهداء.
    • ابن‌عاشور، محمدبن طاهر، بي‌تا، االتحرير و التنوير، بي‌جا، بي‌نا.
    • آلوسي، سيدمحمود، 1415ق، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم، بيروت، دار الکتب العلميه.
    • بحراني، سيدهاشم، 1416ق، البرهان في تفسير القرآن، تهران، بنياد بعثت.
    • جواهري، طيبه، 1394، تفسير موضوع‌محوري سوره حديد، پايان‌نامه كارشناسي ارشد قرآن و حديث، دانشگاه قرآن و حديث (پرديس تهران).
    • راغب اصفهاني، حسين‌بن محمد، 1412ق، المفردات في غريب القرآن، بيروت، دار العلم.
    • زمخشري، محمودبن عمر، 1407ق، الکشاف عن حقائق غوامض التأويل، چ سوم، بيروت، دارالکتاب العربي.
    • صدرالمتألهين، 1366، تفسير القرآن الکريم، چ دوم، قم، بيدار.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1417ق، الميزان في تفسير القرآن، چ پنجم، قم، دفتر انتشارات اسلامي.
    • طبرسي، فضل‌بن حسن، 1377، جوامع الجامع، تهران، و قم، دانشگاه تهران و مركز مديريت حوزة علميه.
    • عسکري، حسن‌بن عبدالله، 1400ق، الفروق في اللغة، بيروت، دار الآفاق الجديده.
    • عياشي، محمدبن مسعود، 1380، تفسير العياشي، تحقيق سيدهاشم رسولي محلاتي، تهران، مطبعة العلميه.
    • فخررازي، محمدبن عمر، 1420ق، مفاتيح الغيب، چ سوم، بيروت، دار احياء التراث العربي.
    • فراهيدي، خليل‌بن احمد، 1409ق، کتاب العين، چ دوم، قم، هجرت.
    • فيض کاشاني، ملامحسن، 1415ق، تفسير الصافي، چ دوم، تهران، الصدر.
    • قرشي، سيدعلي‌اكبر، 1371، قاموس قرآن، چ ششم، تهران، دارالکتب الاسلاميه.
    • قمي، علي‌بن ابراهيم، 1367، تفسير القمي، تحقيق سيدطيب موسوي جزايري، چ چهارم، قم، دارالکتاب.
    • مجلسي، محمدباقر، 1404ق، بحارالانوار، چ دوم، بيروت، دار احياء التراث العربي.
    • مصطفوي، حسن، 1360، التحقيق في کلمات القرآن الکريم، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
    • مکارم شيرازي، ناصر و همكاران، 1374، تفسير نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامي.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    fatehi, Abolfazl.(2025) The Secret of the Qur’an's Different Calls for Giving Money for the Sake of God (Infaq). , 16(1), 7-22

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Abolfazl fatehi."The Secret of the Qur’an's Different Calls for Giving Money for the Sake of God (Infaq)". , 16, 1, 2025, 7-22

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    fatehi, A.(2025) 'The Secret of the Qur’an's Different Calls for Giving Money for the Sake of God (Infaq)', , 16(1), pp. 7-22

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    fatehi, A. The Secret of the Qur’an's Different Calls for Giving Money for the Sake of God (Infaq). , 2025; 16(1): 7-22