, Volume 2, Issue 1, No 3, Year 2025 , Pages 165-196
The Authority of Sunna from the Perspective of the Quran
Writers:
Abstract:
Sunna comprises the sayings، deeds، and silent approvals of the messenger of Allah and his successors. Although most of scholars ot the two major schools of Islam have considered Sunna authoritative for acquisition of religious knowledge، authenticity of sunna has not been dealt with in detail from the perspective of the Quran. Resorting to Quranic verses، the present article seeks to prove the authority of the Sunna of the Infallible. The authenticity of the sayings of the holy prophet originates from the verses appointing the prophet originates from the verses appointing the prophet as one who explains the Quranic verses. Another group of Quranic verses obliges muslims to obey the holy prophet beyond question. one may also rely on verses introducing the holy prophet as a rolemodel for muslims to prove the authority of the conduct of the messenger of Allah. According to shia، the sayings and deeds of the successors of the holy prophet are also authoritative. Authenticity of the Sunna of Ahl al-Bayt originates from the verse of purification (tathir) suggesting the infallibility of ahl al-Bayt، as well as the verse of "ulul amr" necessitating muslims unconditional obedience to them. Furthermore، the authority of sunna is not limited to religious issues or special spatio-temporal circumstances. Nor is it dependent merely on the authority of the Quran. Rather، it may be proved in other ways.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :اعتبار سنت از منظر قرآن
Abstract:
این مقاله تفسیر آیات سیزدهم تا بیستم از سورهی بقره ودر بیان برخی از ویژگی هاو کارهای منافقان است. آیه 13: منافقان علی رغم اظهار ایمان در برابر حق تسلیم نیستند و متهم کردن مومنان به سفاهت ناشی از روح مادی گرایی و انحراف از فطرت است و چنین امری عین سفاهت است. آیه 14: منظور از شیطان، کفار قریش، یهود یا سران منافقان است و اظهار ایمان منافقان در نزد مومنان برای استهزائشان بوده است. آیه 15: اظهار ایمان و اخفای کفر از سوی منافقان عین بدبختی، و توهم سعادتمندی باعث شده است که خداوند آنان را به مسخره بگیرد. مهلت خدا به آنان در سرکشی و طغیان، تابع سنت الهی مبنی بر رسیدن هر موجودی به کمال در مسیر انتخاب خود است. آیه 16: تعبیر «خرید ضلالت در عوض هدایت» در باره منافقان به دلیل دسترسی آنان به هدایت الهی است و عبارت «فَمَا رَبِحَت تِّجَارَتُهُمْ» بیانگر از اساس سود نداشتن ایمان ظاهری آنان است. آیه 17: سرگردانی و گمراهی منافقان همچون کسی است که در تاریکی برای یافتن راه آتشی می افروزد ولی خداوند آن را فوراً خاموش می کند و او را در گمراهی و تاریکی مضاعف، سرگردان وامی نهد. آیه 18: کری، لالی و کوری منافقان مربوط به همین دنیا و به سبب بهره نگرفتنشان از ابزارهای شناخت، در مسیر سعادت است. آیه 19 و 20: وضع اهل نفاق شبیه کسی است که در نهایت حیرت و اضطراب و وحشت به سر می برد و از تقدیر الهی نیز نمی تواند بگریزد.
References:
- ـ ابن شهر آشوب، محمد، متشابه القرآن، بيجا، انتشارات بيدار، 1328.
- ـ ابن فارض، احمد، معجم مقاييس اللغه، تحقيق عبدالسلام محمد هارون، 1410.
- ـ ابن كثير، اسماعيل، تفسير القرآن العظيم، بيروت، دارالمعرفة، 1406.
- ـ ابن منظور، محمد، لسان العرب.
- ـ احمد بن علي طبرسي، الاحتجاج، مشهد، نشر مرتضي، 1403.
- ـ الگار، حامد، درس گفتههاي حامد الگار، مترجم اسحاق اكبريان، قم، طه، 1383.
- ـ المناوي، محمد عبد الرووف، فيض الغدير شرح جامع الصغير، بيروت، دار الكتب الاسلامية، 1415.
- ـ بابائي، علي اكبر و ديگران، روششناسي تفسير قرآن، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سمت، چ دوم، 1385.
- ـ بخاري، محمد بن اسماعيل، صحيح بخاري، بيروت، دار الفكر، 1401.
- ـ حر عاملي، محمد، وسائل الشيعة، قم، مؤسسة آلالبيت، 1409.
- ـ حسكاني، عبيدالله، شواهد التنزيل، تحقيق: محمدباقر محمودي، تهران، مؤسسة چاپ و نشر، 1411.
- ـ حكيم، محمدتقي، الاصول العامه للفقه المقارن، بيروت، المؤسسة الدولية للدراسات و النشر، ط. چهارم، 1422.
- ـ حكيم، محمدتقي، سنت در قانونگذاري اسلام، ترجمة ابراهيم علوي، تهران، كتابخانة بزرگ اسلامي، 1379ق.
- ـ حميدي، عبدالله بن زبير، مسند حميدي، بيروت، دار الكتب الاسلاميه، 1409.
- ـ خزاز قمي، علي بن محمد، كفاية الاثر، قم، بيدار، 1401.
- ـ رازي[فخر رازي]، محمد، مفاتيح الغيب، بيروت، دار الفكر، 1423.
- ـ زبيدي، محمد، تاج العروس في شرح القاموس.
- ـ زرندي حنفي، محمد بن يوسف، نظم درر السمطين، نجف، مكتبة امير المومنين، 1377ق.
- ـ سليمان بن احمد، الطبراني، المعجم الكبير، قاهره، مكتبة ابن تيميه، بيتا.
- ـ سيدمرتضي عسكري، «تشيع و جايگاه سنت»، كيهان فرهنگي، ش 181، آبان 1380.
- ـ سيوطي، عبدالرحمن، الدر المنثور، بيروت، دار الفكر، 1403.
- ـ صافي گلپايگاني، لطف الله، رسالتان حول العصمه[كه به همراه كتاب اقطاب الدوائر چاپ شده است.]، قم، دار القرآن، 1403.
- ـ صدوق، محمد، عيون اخبار الرضا، بيجا، جهان، 1378ق.
- ـ صدوق، محمد، كمال الدين و تمام النعمة، قم، دار الكتب الاسلامية، 1395.
- ـ طباطبائي، محمدحسين، الميزان في تفسير القرآن، بيروت، مؤسسة الاعلمي، 1394.
- ـ طبرسي، فضل بن حسن، مجمع البيان في تفسير القرآن، تهران، كتابفروشي اسلاميه، 1373ق.
- ـ طبري، محمد بن جرير، جامع البيان في تأويل القرآن، بيروت، دار الكتب العلمية،1420.
- ـ عاملي، شرف الدين، الكلمة الغراء في تفضيل الزهرا، تهران، مكتبة نينوي الحديثة، بيتا.
- ـ عياشي، محمد بن مسعود، تفسير عياشي، تهران، چاپخانة علميه، 1380
- ـ فاضل لنكراني، محمد و اشراقي، شهابالدين، آية التطهير، قم، مركز فقه الائمه الاطهار، 1424 ق.
- ـ كوفي، ابن ابي شيبه، المصنف، بيروت، دار الفكر، 1409.
- ـ عسكري، مرتضي، معالم المدرستين، تهران، المجمع العلمي الاسلامي، 1416.
- ـ مصباح، محمدتقي، معارف قرآن: راه شناسي، قم، انتشارات مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني، 1379.
- ـ مظفر، محمدرضا، اصول الفقه، قم، مؤسسة النشر الاسلامي، 1425.
- ـ مغربي، قاضي النعمان، دعائم الاسلام، مصر، دارالمعارف، 1385.
- ـ مغنيه، محمدجواد، علم اصول الفقه في ثوبه الجديد، قم، مكتبة الزهرا، 1975.
- ـ نصيري، علي، رابطة متقابل كتاب و سنت، قم، پژوهشگاه فرهنگ انديشه،1386.
- ـ نوري، حسين، مستدرك الوسائل، قم، مؤسسة آلالبيت، 1408.
- ـ نيشابوري، مسلم بن حجاج، صحيح مسلم، بيروت، دار الفكر، بيتا.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
jamshidi, Asadollah.(2025) The Authority of Sunna from the Perspective of the Quran. , 2(1), 165-196
Asadollah jamshidi."The Authority of Sunna from the Perspective of the Quran". , 2, 1, 2025, 165-196
jamshidi, A.(2025) 'The Authority of Sunna from the Perspective of the Quran', , 2(1), pp. 165-196