ًQur'an Shinakht, Volume 2, Issue 2, No 4, Year 2024 , Pages 111-
تفسیر موضوعی قرآن از منظر استاد محمدتقی مصباح
Writers:
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تفسیر موضوعی قرآن از منظر استاد محمدتقی مصباح
Abstract:
این مقاله در صدد است تا ابعاد مختلف تفسیر موضوعی را از منظر استاد محمدتقی مصباح یزدی بررسی و ویژگی های برجستة تفسیر موضوعی ایشان با نام معارف قرآن را بیان کند. تفسیر موضوعی عبارت است از بیان مفاد واژگان و عبارات آیات قرآن و آشکارساختن مراد خداوند در موضوعی از موضوعات با بهره گیری از مجموعة آیات مرتبط با آن و بر اساس روش گفت وگوی عقلایی و ادبیات عربی. تفسیر موضوعی در آثار قرآن پژوهان سه کاربرد دارد: 1. تفسیر لفظی؛2. تفسیر وصفی و تصنیفی؛ 3. تفسیر تحلیلی و تبیینی. استاد مصباح تعبیر تفسیر موضوعی را شایستة کاربرد دوم و به ویژه کاربرد سوم می داند. مراحل تفسیر موضوعی از منظر استاد مصباح عبارت اند از: انتخاب موضوع یا مسئله، تحدید مفهومیِ موضوع یا مسئله، استخراج و گردآوری آیات مرتبط با موضوع یا مسئله، تعیین حد دلالت آیات، تعیین نوع ارتباط آیه با موضوع، دسته بندی منطقی ریزموضوعات و تفسیر هریک از آیات گردآوری شده. مهم ترین آسیب های تفسیر موضوعی از نظر استاد مصباح عبارت اند از: غفلت از سیاق، نگرش تک بعدی، تحمیل رأی و تطبیق های ناروا. ایشان علاوه بر بحث های نظری، در عمل برای مصون ماندن از آسیب های تفسیر بسیار کوشیده اند.
برخی از مهم ترین ویژگی های تفسیر موضوعی استاد مصباح عبارت اند از: فراگیریِ همة آموزه های قرآن، نظام واره سازی معارف قرآن، نگرش سیستمی (نظام مند) طولی، روز آمدی و آینده نگری، انسجام و اتقان روش شناختی.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
Rajabi, Mahmoud.(2024) تفسیر موضوعی قرآن از منظر استاد محمدتقی مصباح. ًQur'an Shinakht, 2(2), 111-
Mahmoud Rajabi."تفسیر موضوعی قرآن از منظر استاد محمدتقی مصباح". ًQur'an Shinakht, 2, 2, 2024, 111-
Rajabi, M.(2024) 'تفسیر موضوعی قرآن از منظر استاد محمدتقی مصباح', ًQur'an Shinakht, 2(2), pp. 111-