, Volume 3, Issue 2, No 6, Year 2025 , Pages 41-65
Criticism of the Exposition of Nasr Hamid Abuzayd on the Historicity of the Quran
Writers:
Abstract:
Historicity of the text stresses on its being influenced by the cultural, and social realities of the time of its creation. The present article studies the exposition of Nasr Hamid Abuzayd on the historicity of the Quran. He believes that the Quran is a cultural product. Thus the original meaning of the Quran is a historical one and it should be interpreted in the light of these realities. However, the linguistic signs in the Quran are of the capability to lie on the focal point of “creative interpretation” being reconstructed according to the social and linguistic realities of the age of the interpreter. The object of interpretation of the Quran should be understanding the signification rather than the meaning relevant to the time of revelation. This approach requires that those parts of the Quran which are not compatible with the cultural and linguistic realities of the contemporary age should be considered mere historical evidence. The most significant problem with Abu Zayd' s view is delimitation of the Quran in the tight circle of the circumstances of the age of revelartion , and submission to the infiltration of false concepts arising from the ignorance and backwardedness of the culture of that age into the revealed substance.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :نقد تقریر نصر حامد ابوزید از تاریخمندی قرآن
Abstract:
«تاریخ مندی متن» بر اثرپذیری «متن» از واقعیات فرهنگی و اجتماعی عصر پیدایش آن تأکید دارد. این مقاله تقریر نصر حامد ابوزید از تاریخ مندی قرآن را بررسی می کند. وی بر آن است که قرآن یک «محصول فرهنگی» است. از این رو «معنای اصلی» قرآن یک معنای تاریخی است و باید با عنایت به آن واقعیات تفسیر شود، اما نشانه های زبانی موجود در قرآن این قابلیت را دارند که در کانون «تأویل خلاق» قرار گیرند و بر حسب واقعیات اجتماعی و زبانی عصر مفسر بازسازی شوند. هدف از تأویل قرآن باید درک «مغزی» باشد نه «معنا» که مربوط به عصر نزول است. لازمهی این رویکرد آن است که بخش هایی از قرآن که برای انطباق با واقعیات فرهنگی و زبانی عصر حاضر نیستند، «شواهدی تاریخی» قلمداد شوند.
مهم ترین اشکال دیدگاه ابوزید حصر قرآن در حصار تنگ اقتضائات عصر نزول و پذیرش راه یابی مضامین باطلِ برخاسته از جهل و عقب ماندگی فرهنگ آن عصر در درون مایهی وحیانی است.
References:
- ابوزيد، نصر حامد، معناي متن، ترجمه: مرتضي كريمينيا، تهران، طرح نو، 1380.
- ــــــــــــــــــ، مفهوم النص، چ 2، بيروت، المركز الثقافي العربي، 1994 م.
- ــــــــــــــــــ، نقد الخطاب الديني، قاهره، سينا للنشر، 1992 م.
- باربور، ايان، علم و دين، ترجمه: بهاءالدين خرمشاهي، تهران، مركز نشر دانشگاهي، 1362.
- جليلي، سيدهدايتالله، «وحي در همزباني با بشر و هملساني با قوم»، مجله كيان، ش 23، 1373.
- طباطبايي، سيدمحمدحسين، الميزان في تفسير القرآن، قم،انتشارات جامعه مدرسين حوزه علميه قم، 1430 ق.
- وارد، گلن، پست مدرنيسم، ترجمه: علي مرشديزاده، تهران، نشر قصيدهسرا، 1384.
- واعظي، احمد، درآمدي بر هرمنوتيك، چاپ پنجم، قم، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، 1386.
- Gorndin Jean, Introduction to Philosophical Hermeneutics, Yale university press 1999.
- Gdamer Hans, Truth and Method, Caontinuum, New York, 1994.
- Osborne Grant, The Hermeneutical Spiral, Intervasity Press, 1991.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
Waezi, Ahmad.(2025) Criticism of the Exposition of Nasr Hamid Abuzayd on the Historicity of the Quran. , 3(2), 41-65
Ahmad Waezi."Criticism of the Exposition of Nasr Hamid Abuzayd on the Historicity of the Quran". , 3, 2, 2025, 41-65
Waezi, A.(2025) 'Criticism of the Exposition of Nasr Hamid Abuzayd on the Historicity of the Quran', , 3(2), pp. 41-65