, Volume 5, Issue 2, No 10, Year 2025 , Pages 5-26

    The Principles of Subjective Approach in Commentary

    Writers:
    Ali / Assistant professor of research center of seminary and university / ali.fathi@ut.ac.ir
    Mahmoud Rajabi / Professor of IKI / rajabi@iki.ac.ir
    Abstract: 
    The subjective approach emphasizes on the involvement of mental factors in commentary and holds that the meaning of the text has no external existence before commentary. A review of the epistemological and theoretical principles of the subjective approach to interpret religious texts is the best means of confronting the negative effects it has. Using a descriptive-analytical method, the present paper underlines the relationship between the subjective approach and three central concepts of "reality", "language", and "method". According to the subjective approach, there is no such reality as conformity and if there, it is relative. This approach also holds that there is no method to achieve reality and the language does not reflect it. Accordingly, the commentary in the sense of attaining the reality through language and method is impossible. According to rational principles, however, commentary consists of reality as the feature of the problem, language as the means of conveying the meaning, and method as the way of attaining it.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :مبانی رویکرد ذهنی‌گرا در تفسیر
    Abstract: 
    رویکرد ذهنی گرا، بر دخالت عناصر ذهنی در تفسیر تأکید دارد و بر آن است که قبل از تفسیر، معنای متن، وجود خارجی ندارد. بهترین راه مواجهه با پیامدهای نادرست رویکرد ذهنی در تفسیر متون دینی، بررسی مبانی معرفت شناسی و نظری آن است. این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی ارتباط آن را با سه مقوله‌ی محوری؛ «حقیقت»، «زبان» و «روش» نشان می دهد. طبق رویکرد ذهنی، حقیقتی به معنای مطابقت وجود ندارد یا نسبی است؛ روشی برای نیل بدان وجود ندارد و زبان حکایت گر از واقع نیست. بر این اساس تفسیر به معنای دستیابی به حقیقت از طریق زبان و روش ممکن نیست. درحالی که بر پایه‌ی اصول عقلایی، حقیقت به معنای ویژگی قضیه؛ زبان به عنوان ابزار ابراز معنا؛ و روش به عنوان راه وصول به آن، شالوده‌ی تفسیر متون را شکل می دهند.
    References: 
    • ابن سينا،(1376) الالهيات من کتاب الشفاء، تحقيق: حسن‌زاده آملي، قم، دفتر تبليغات اسلامي.
    • احمدي، بابک،(1372) ساختار و تأويل متن، تهران، نشر مرکز.
    • ـــــ،(1375) كتاب ترديد، تهران، نشر مركز.
    • انوري، حسن،(1381) فرهنگ بزرگ سخن فارسي، تهران، سخن.
    • استنلي، مک دانيل،(1379) فلسفه نيچه، ترجمه: عبدالعلي دستغيب، آبادان، پرسش.
    • آژدوکيويج، کازيميرتز،(1356) مسائل و نظريات فلسفه، ترجمه: منوچهر بزرگمهر، تهران، دانشگاه صنعتي شريف.
    • برتنس، هانس،(1383) مباني نظريه ادبي، ترجمه: محمدرضا ابوالقاسمي، تهران، نشر ماهي.
    • پالمر، ريچارد،(1377) علم هرمنوتيک، ترجمه: محمدسعيد حنايي کاشاني، تهران، هرمس.
    • حاج‌حسيني، مرتضي، «بررسي و تحليل نظريه مطابقت صدق در فلسفه اسلامي»، (فروردين و ارديبهشت 1383)، نامه مفيد، ش 41، ص 109 ـ 122.
    • ريخته‌گران، محمدرضا، «گادامر و هابرماس»، (سال دوم، 1374)، ارغنون، ش 7 - 8، ص403- 426.
    • ساروخاني، باقر،(1375) روش¬هاي تحقيق در علوم اجتماعي، تهران، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي.
    • شريفي، احمدحسين،(1387) معيار ثبوتي قضايا، قم، انتشارات مؤسسة امام خميني.
    • صدرا (صدرالمتألهين)،(1382) شرح و تعليقة بر الهيات شفا، تهران، بنياد حکمت اسلامي صدرا.
    • فارابى، ابونصر،[بي‌تا] كتاب الجمع بين رأيى الحكيمين، بيروت، دار المشرق.
    • ـــــ،(1405ق) فصوص الحکم، تحقيق: محمدحسن آل ياسين، قم، نشر بيدار.
    • فريدريش نيچه و ديگران،(1379) هرمنوتيک مدرن، ترجمه: بابک احمدي و ديگران، تهران، مرکز.
    • فنايي، ابوالقاسم،(1389) اخلاق دين‌شناسي، تهران، نگاه معاصر.
    • کوزنزهوي، ديويد،(1371) حلقه انتقادي، ترجمه: مراد فرهادپور، تهران، گيل.
    • گرنت، رابرت م؛ و تريسي ديويد،(1385) تاريخچة مکاتب تفسيري و هرمنوتيکي کتاب مقدس، ترجمه و نقد: ابوالفضل ساجدي، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشة اسلامي.
    • لاريجاني صادق،(1370) معرفت ديني، تهران، مرکز ترجمه و نشر کتاب.
    • مصباح يزدي، محمدتقي،(1377) آموزش فلسفه، تهران، سازمان تبليغات اسلامي.
    • مطهري مرتضي،(1389) مجموعه آثار، قم، مرکز تحقيقات کامپيوتري و صدرا.
    • مگي، براين،(1374) مردان انديشه، ترجمه: عزت‌الله فولادوند، تهران، طرح نو.
    • نوريس، کريستوفر،(1385) شالوده‌شكني، ترجمه: پيام يزدانجو، تهران، مرکز.
    • وارد، گلن،(1384) پست‌مدرنيسم، ترجمه: قادر فخر نجبري، ابوذر کرمي، تهران، نشر ماهي.
    • واعظي، احمد،(1386) درآمدي بر هرمنوتيک، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشة اسلامي.
    • ـــــ،(1390) نظريه تفسير متن، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • واينسهايمر، جوئل،(1381) هرمنوتيک فلسفي و نظريه ادبي، ترجمه: مسعود عليا، تهران، ققنوس.
    • هولاب، رابرت،(1375) يورگن هابرماس نقد در حوزه عمومي، ترجمه: حسين بشيريه، تهران، نشر ني.
    • Bernsten, Richard J Beyond, Objectivism and Relativism: Science, Hermeneutics, And Praxis, University Of Pennsylvania Press Philadelphia. 1983.
    • Hirsch ,E.D. Validity in Interpretation. Yale University Press, 1967.
    • Gadamer, Hans Georg, Truth and method,continum neu york, 1994.
    • Gadamer, Hans Georg Philosophical Hermeneutics, tra D.E Linge, University of California Press , 1977.
    • Rorty, Richard, Contingency, Irony, and Solidarity, Cambridge: Cambridge University Press,1989.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Ali, Rajabi, Mahmoud.(2025) The Principles of Subjective Approach in Commentary. , 5(2), 5-26

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ali ; Mahmoud Rajabi."The Principles of Subjective Approach in Commentary". , 5, 2, 2025, 5-26

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A, Rajabi, M.(2025) 'The Principles of Subjective Approach in Commentary', , 5(2), pp. 5-26

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A, Rajabi, M. The Principles of Subjective Approach in Commentary. , 2025; 5(2): 5-26